Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u ruim 50 vragen. Klik op een van de onderwerpen om sneller uw vraag te vinden.

Veelgestelde vragen

Alles uitklappen Alles inklappen
  • Mag ik een tweede echtgenote naar Nederland laten komen?

  • Kan ik mijn meerderjarige kind naar Nederland laten komen? ​

  • Hoe ver is de IND met mijn aanvraag?

  • Hoe kan ik de medewerker bereiken die mijn aanvraag behandelt?

  • Heeft de IND mijn aanvraag ontvangen?

  • Ik heb met mijn niet-EU partner in een ander EU-land gewoond. Ik ben zelf Nederlander. Kan mijn partner een EU-vergunning aanvragen?

  • Mijn aanvraag voor naturalisatie is nog in behandeling. Mag ik verhuizen naar het buitenland?

  • Waarom kan ik niet inloggen met mijn DigiD?

  • De knop ‘Verder’ werkt niet. Wat moet ik doen?

  • Er staat een vraag bij een onderwerp, maar ik begrijp de vraag niet. Waar vind ik een uitleg?

  • Ik krijg de melding ‘Helaas kan deze dienst (nog) niet door u gebruikt worden’. Wat moet ik doen? ​

  • Kan ik online een verblijfsvergunning verlengen namens een minderjarig kind?

  • Ik wil meer stukken uploaden dan wat mag. Is dit mogelijk?

  • Waarom kan ik de fotokaart niet uploaden?

  • Ik heb betaald maar krijg de melding ‘indienen niet gelukt’. Wat moet ik doen?

  • Ik heb 2 keer dezelfde aanvraag ingediend en betaald. Wat moet ik doen?

  • Hoe sla ik mijn aanvraag op voordat ik de aanvraag indien?

  • Ik wil verdergaan met een opgeslagen aanvraag. Waar vind ik deze aanvraag?

  • Ik wil stukken uploaden. Hoe kan ik dit doen?

  • Ik heb een aanvraag opgeslagen voordat ik deze indiende. Waarom lukt het niet de aanvraag te openen?

  • Ik kom in Nederland studeren. Mag mijn partner ook naar Nederland komen?

  • Kan ik tijdens mijn studie overstappen naar een andere onderwijsinstelling? ​

  • Ik ben afgestudeerd. Kan ik in Nederland blijven?

  • Mag ik tijdens de mvv aanvraag naar Nederland komen?

  • Hoelang mag ik met mijn geldige verblijfsvergunning buiten Nederland verblijven?

  • Ik wil betalen voor de aanvraag. Welk betalingskenmerk moet ik gebruiken?

  • Kan ik de kosten van de aanvraag in termijnen betalen?

  • Kan ik in Nederland wonen en werken als ik een verblijfsvergunning heb in een ander EU-land?

  • Kan ik de kosten van de aanvraag betalen vanuit een buitenlandse rekening?

  • Wat moet ik (werknemer) doen als ik bij een andere werkgever ga werken?

  • Wat is het verschil tussen een verblijfsvergunning onderzoeker (richtlijn (EU) 2016/801) en een verblijfsvergunning als onderzoeker (kennismigrant)?

  • Mag ik werken met een verlopen vergunning voor onbepaalde tijd?

  • Wat is een garantverklaring en wat betekent een garantverklaring voor mij?

  • Hoelang is het ingevulde formulier garantstelling of logiesverstrekking geldig?

  • Kan ik voor meerdere personen garant staan?

  • Ik sta in de Basisregistratie Personen (BRP) vermeld met nationaliteit Onbekend. Moet ik afstand doen van mijn nationaliteit?

  • Wat is het V-nummer?

  • Sinds 1 april 2025 is faxen met de IND niet meer mogelijk. Waarom is de IND gestopt met faxen?

  • Hoe kan ik nu contact opnemen met de IND?

  • Moet ik altijd Zivver gebruiken?

  • Is de NTA 7516-certificering nog geldig?

  • Kan de IND een lijst geven van goedgekeurde mailaanbieders?

  • Hoe werkt veilig mailen met de IND?

  • Hoe weet ik of mijn mail is aangekomen bij de IND?

  • Wat als ik geen ontvangstbevestiging zie?

  • Hoe kun je een bevestiging downloaden of doorsturen als er twijfel is over de verzending?

  • Hoe voeg ik gronden toe aan een bezwaarschrift?

  • Wat zijn de maximale bestandsgroottes bij mailen?