U bent vóór 1 januari 2021 in Nederland komen wonen.Nu woont u langer dan 5 jaar achter elkaar in Nederland. U bent (familielid van een) onderdaan van het Verenigd Koninkrijk (VK). Vraag hieronder zo snel mogelijk een verblijfsdocument voor duurzaam (permanent) verblijf volgens het terugtrekkingsakkoord aan. Hoe eerder u een aanvraag doet, hoe eerder u een verblijfsdocument krijgt. Met een verblijfsdocument kunt u makkelijk laten zien dat u vanaf 1 januari 2021 in Nederland mag blijven wonen.
U kunt deze aanvraag digitaal indienen. De hoofdaanvrager moet VK-burger zijn. U kunt uw aanvraag tegelijk doen voor uw (geregistreerde of gehuwde) partner en uw minderjarige kinderen.
Let op: Nederlanders kunnen geen aanvraag doen voor hun Britse (geregistreerde of gehuwde) partner of kinderen. U kunt uw Britse familie natuurlijk wel helpen bij het invullen van het online aanvraagformulier. Het is mogelijk dat informatie over uw inkomen nodig is voor de aanvraag.
Gebruik de aanvraagknop hieronder om de online aanvraag te starten.Lees informatie over krijgen van hulp bij indiening van een aanvraag en meer op Rijksoverheid.nl
In deze situaties moet u een schriftelijke aanvraag doen:
Ga voor mee informatie naar Aanvraagformulieren en kosten onderaan deze pagina.
Via de volgende link gaat naar een webpagina met de voorwaarden:
Voorwaarden voor een verblijfsdocument voor duurzaam (permanent) verblijf
Controleer eerst of u alles hebt wat hieronder staat. Doe dan pas een online aanvraag. U kunt uw aanvraag tegelijk doen voor uw partner en minderjarige kinderen. Zorg ervoor dat u ook voor hen alle nodige documenten hebt.
In de online aanvraag staat welke documenten u moet uploaden bij de online aanvraag. Het hangt van de reden van uw verblijf in Nederland af welke documenten u voor de aanvraag nodig hebt:
De IND kan voor de beoordeling van uw aanvraag veel informatie over bijvoorbeeld uw inkomen zelf opzoeken. Als dat niet kan, vragen wij u naar documenten om uw aanvraag te kunnen beoordelen.
Voor alle personen voor wie de aanvraag geldt, moet u de volgende documenten uploaden:
Afhankelijk van de reden van uw verblijf in Nederland zijn aanvullende documenten nodig, zoals:
In de online aanvraag staat per situatie uitgelegd welke documenten u moet uploaden.
Een apostille is een soort stempel of sticker voor op uw document. Uw document is door legalisatie met de apostille klaar voor gebruik in Nederland. Voor het legaliseren van uw document kunt u terecht bij de Britse autoriteiten.
Alle officiële buitenlandse documenten moet u laten
legaliseren en vertalen naar het Nederlands, Engels, Frans of Duits. Meer informatie over legaliseren van buitenlandse documenten staat op
www.nederlandwereldwijd.nl. U kunt ook bellen naar het algemeen informatienummer van de Rijksoverheid op 1400.
Deze aanvraag kost € 64.
Kinderen jonger dan 18 jaar betalen € 33.
Tegenwoordig kunt u veel overheidszaken zelf online regelen. Met DigiD logt u in op uw persoonlijke account op websites van de overheid. Uw DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord die u allebei zelf kiest. Hebt u nog geen DigiD? Vraag deze aan op www.digid.nl.
Voor het online indienen van aanvragen hebt u een DigiD met sms-code nodig. Na het inloggen met uw DigiD krijgt u een code per sms. Deze code moet u ook invullen om toegang te krijgen tot de online aanvraagformulieren.
Hebt u nog geen sms-code? Ga naar Mijn DigiD en log in. Kies voor 'Extra sms-controle aanvragen' en vul uw mobiele nummer in. Binnen 5 dagen ontvangt u een brief met de activeringscode. Met deze code kunt u de sms-functie activeren op de website van DigiD.
Een TWV is een tewerkstellingsvergunning. De werkgever vraagt de TWV aan bij UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen). UWV toetst onder andere of er geen werknemer met de Nederlandse, EU/EER of Zwitserse nationaliteit is die geschikt is voor de baan.