• Home
  • Afspraak sticker verblijfsaantekening

Afspraak sticker verblijfsaantekening

Wanneer kunt u een sticker verblijfsaantekening aanvragen?

 U kunt alléén een verblijfsaantekening aanvragen in de volgende situaties:

  • U hebt een verlenging van uw verblijfsvergunning aangevraagd. De vergunning die u nu hebt is verlopen en u hebt nog geen nieuw verblijfsdocument ontvangen.
  • U hebt een andere (wijziging) verblijfsvergunning aangevraagd. De vergunning die u nu hebt is verlopen en u hebt nog geen nieuw verblijfsdocument ontvangen.
  • U hebt een bezwaar of beroep open staan en u mag de beslissing hierop in Nederland afwachten.
  • U hebt een voorlopige voorziening aangevraagd en u mag de beslissing hierop in Nederland afwachten.
  • Uw huidige sticker verblijfsaantekening is binnenkort niet meer geldig. U hebt nog geen beslissing of nieuw verblijfsdocument ontvangen.
  • U verblijft in Nederland in het kader van intra EU-mobiliteit. U wilt een afspraak maken voor een verblijfsaantekening of om uw eerder ontvangen verblijfsaantekening ongeldig te laten maken.

Let op! In de volgende situaties kunt u niet online een afspraak maken, maar belt u met de IND:

  • U hebt een aanvraag ingediend voor verblijf bij een burger van de Unie (EU-toetsing). U hebt nog geen beslissing gekregen op uw aanvraag. De brief van de IND waarin staat dat u in Nederland mag wonen (en werken) is niet meer geldig. In de brief staat tot welke datum hij geldig is. Of een werkgever of een organisatie van de overheid accepteert die brief niet als bewijs van rechtmatig verblijf. U kunt telefonisch een sticker verblijfsaantekening aanvragen.

  • U hebt een aanvraag ingediend voor verblijf bij uw minderjarige Nederlandse kind. U kunt telefonisch een brief als bewijs van rechtmatig verblijf aanvragen.

Wat moet u meenemen naar de afspraak?

  • Uw geldige paspoort (of ander reisdocument).
  • Uw afspraakcode. Deze krijgt u in de e-mail bevestiging als u online een afspraak maakt.
  • Uw huidige (verlopen) verblijfsdocument, óf
    Het proces-verbaal van de politie na aangifte van verlies of diefstal (als uw verblijfsdocument is verloren of gestolen).

Verschijnen in persoon

U moet uw verblijfsaantekening zelf aanvragen bij het IND-loket. Kinderen jonger dan 18 jaar vragen samen met een ouder of wettelijk vertegenwoordiger hun verblijfsaantekening aan.

Afspraak maken bij IND-loket

U kunt pas een afspraak maken als u (of uw referent) een aanvraag hebt ingediend en hiervan een ontvangstbevestiging (brief) van de IND hebt ontvangen.

Maak een afspraak via de knop 'Online afspraak'.

Online afspraak

Expat Centre Maastricht Region

Woont u in Limburg? Dan kunt u mogelijk een afspraak maken bij het Maastricht International Centre.


Ook belangrijk om te weten

Kosten

​Een verblijfsaantekening kost geen geld.

Reizen met een verblijfsaantekening

​Uw verblijfsdocument of verblijfsaantekening is geen reisdocument. U kunt hiermee niet naar het buitenland of terug naar Nederland reizen. Dit kan alleen in combinatie met:

  • een geldig paspoort (of ander reisdocument) en
  • een terugkeervisum (als u visumplichtig bent)

Geldigheidsduur verblijfsaantekening

De geldigheidsduur van de verblijfsaantekening is afhankelijk van uw situatie en is maximaal 6 maanden.
De verblijfsaantekening is altijd 1 maand korter geldig dan uw paspoort.

Wat staat er op de verblijfsaantekening?

​De verblijfsaantekening wordt als een sticker in uw paspoort geplakt.

Op de sticker staat de volgende informatie:

  • Uw V-nummer
  • Uw paspoortnummer
  • De einddatum van de verblijfsaantekening
  • Of u in Nederland mag werken (arbeidsmarktaantekening)

 Route

​De IND heeft verschillende locaties in Nederland. De routebeschrijvingen naar de IND-loketten vindt u onder contact.

 Afspraak annuleren

Kunt u niet komen?
Annuleer dan uw afspraak via de link in de mail waarin uw afspraak wordt bevestigd.