IND gaat aanvraagproces voor nareis eenvoudiger maken

Last update: 27 november 2025

Het aanvraagproces voor nareis wordt vanaf 1 december eenvoudiger. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) brengt gefaseerd verbeteringen aan waardoor aanvragers steeds makkelijker de verschillende stappen in een nareisaanvraag zelfstandig kunnen doorlopen. Waar nodig biedt de dienst ondersteuning op maat. 

 

Het aantal openstaande nareisaanvragen liep de afgelopen jaren steeds verder op. De IND werkte daarom al aan verbeteringen in het nareisproces, waaronder een efficiënter en eenvoudiger aanvraagproces. Omdat VluchtelingenWerk Nederland (VWN) per 1 december stopt met de individuele begeleiding bij nieuwe nareisaanvragen, voert de IND een aantal aanpassingen in het aanvraagproces versneld door. 

Eigen regie centraal 

Vanaf 1 december is het schriftelijke aanvraagformulier vereenvoudigd, zijn de digitale aanvraagmogelijkheden uitgebreid en is de informatie op ind.nl  verbeterd. Ook komen er een instructievideo en flyers in meerdere talen, waaronder Arabisch, Farsi en Turks. Daarnaast is er vanaf 1 december voor minstens een halfjaar een speciaal IND telefoonnummer beschikbaar voor vragen over de nareisprocedure. 

Het doel van de verbeteringen is een efficiëntere nareisprocedure met meer regie voor de aanvrager. Mocht een aanvrager er niet zelf of met hulp op afstand uitkomen, dan kan de IND dienstverlening op maat bieden. Bijvoorbeeld via een bezoek aan een IND-loket, waar de aanvrager in persoon kan worden geholpen. 

Verdere verbeteringen


De IND blijft de dienstverlening verder verbeteren. Zo worden bijvoorbeeld formulieren en brieven herschreven in begrijpelijke taal. Ook werkt de IND eraan om aanvragers beter te informeren over de voortgang van hun aanvraag, bijvoorbeeld met meldingen over ontbrekende documenten en benodigde acties. Met behulp van klantonderzoek en ervaringen via het speciale telefoonnummer voor nareis scherpt de IND het proces en de communicatie voortdurend aan.