Het aanvraagproces voor nareis wordt vanaf 1 december veranderd. In de vernieuwde procedure komt de regie meer in handen van de aanvrager die zelf de aanvraag kan indienen en zelfstandig kan doorlopen. Maar voor mensen die dit nodig hebben, blijft begeleiding beschikbaar.
Het aantal openstaande nareisaanvragen liep de afgelopen jaren steeds verder op. De IND werkte daarom al enige tijd aan verbeteringen in het nareisproces, waaronder een eenvoudiger aanvraagproces. Omdat VluchtelingenWerk Nederland (VWN) per 1 december 2025 grotendeels stopt met de begeleiding van nieuwe nareisaanvragen, maakt de IND het aanvraagproces versneld overzichtelijker en transparanter. Dit gebeurt in stappen waarbij we eerst de informatievoorziening duidelijker en begrijpelijker maken voor de aanvrager.
Betere voorlichting
Om de aanvrager zo goed mogelijk te informeren passen we de informatie op de website ind.nl aan in het Nederlands en het Engels. Daarnaast is er een instructievideo en een flyer in tien talen zoals Arabisch, Farsi en Turks om de aanvrager te helpen bij het doen van een aanvraag. In die talen is tevens informatie beschikbaar op MyCOA.nl, een platform waar veel aanvragers gebruik van maken.
Voor aanvragers die er niet alleen uitkomen, blijft hulp beschikbaar. Vanaf 1 december 2025 is er een telefoonnummer (nareislijn) waar mensen met vragen over de nareisprocedure terecht kunnen. Een medewerker van de nareislijn kan hen doorverwijzen naar een IND-loket. De IND kan helpen als bijvoorbeeld de juiste documenten niet meegestuurd zijn. Ook zal er een chatbot en videobellen beschikbaar zijn.
Verder verbeteren
De IND zet zich continu in om de dienstverlening voor de aanvrager nog verder te verbeteren door onder meer de aanvraagformulieren en brieven te herschrijven en in begrijpelijke taal. Verder wil de IND de aanvrager met meldingen op de hoogte gaan houden van het verloop van het aanvraagproces. Zo kunnen aanvragers zelf zien of hun nareisaanvraag compleet is, welke stukken nog ontbreken en wanneer actie van hen wordt verwacht.
De IND brengt via de nareislijn, en klantonderzoek de ervaringen en de veel gestelde vragen in kaart. Op die manier kan de dienst de informatievoorziening en het proces voortdurend verbeteren. Het doel is een nareisprocedure die helder en toegankelijk is, en die tegelijk zorgt voor completere aanvragen en een efficiëntere afhandeling.
Wat is nareis?
Een statushouder (een persoon met een verblijfsvergunning asiel) kan binnen drie maanden nadat de asielvergunning is afgegeven, nareis voor zijn of haar (huwelijks)partner en kinderen aanvragen. Daarnaast kan een alleenstaande minderjarige vreemdeling nareis aanvragen voor zijn of haar ouder(s).
Lees meer over nareis.