- Faxen zijn technisch verouderd en kwetsbaar voor onderschepping.
- Faxverkeer voldoet niet aan de AVG, NTA 7516 en BIO-normen.
- Digitale communicatie is veiliger, efficiƫnter en past in de digitaliseringsstrategie van de IND.
Veelgestelde vragen
Op deze pagina vindt u ruim 50 vragen. Klik op een van de onderwerpen om sneller uw vraag te vinden.
Kies een onderwerp
Veelgestelde vragen
-
Sinds 1 april 2025 is faxen met de IND niet meer mogelijk. Waarom is de IND gestopt met faxen?
-
Hoe kan ik nu contact opnemen met de IND?
- Gebruik de digitale portalen van de IND:
- Bestandenpostbus
- Portaal voor Advocaten
- Zakelijk Portaal
- Veilige e-mail via Zivver of een andere veilige mailapplicatie (die voldoet aan NTA 7516).
- Formele berichten, zoals bezwaarschriften en ingebrekestellingen, kunt u per post of per Veilig mailen indienen.
- Gebruik de digitale portalen van de IND:
-
Moet ik altijd Zivver gebruiken?
Zivver heeft de voorkeur omdat deze voldoet aan alle technische eisen van NTA 7516. Andere veilige mailapplicaties mogen ook, als ze kunnen laten zien dat ze voldoen aan NTA 7516. De IND onderzoekt op dit moment welke applicaties geschikt zijn. Als de applicatie is goedgekeurd, kan de IND automatische antwoorden (auto-replies) uitschakelen.
-
Is de NTA 7516-certificering nog geldig?
De NTA 7516-certificering is niet meer geldig sinds 15 mei 2022. De regels en afspraken van NTA 7516 bestaan nog wel. Organisaties moeten daar nog steeds aan voldoen.
-
Kan de IND een lijst geven van goedgekeurde mailaanbieders?
De IND kiest zelf voor Zivver, omdat deze voldoet aan alle eisen. De IND bekijkt momenteel welke andere mailaanbieders geschikt zijn. Controleer zelf of uw leverancier aan NTA 7516 voldoet.
-
Hoe werkt veilig mailen met de IND?
Gebruik een Veilig email-starter om eenvoudig en veilig te mailen. De starter leidt u naar de Zivver WebApp en stuurt de mail direct naar de juiste IND-mailbox. Versturen is vrijwel altijd ontvangen (bevestiging via het envelopje).
-
Hoe weet ik of mijn mail is aangekomen bij de IND?
U ziet een verzendbevestiging via een envelopje linksonder in uw mail:
- Groen: Mail succesvol verzonden en ontvangen.
- Oranje: Pijltje wijzend naar boven. Er is iets misgegaan. Klik op het envelopje voor details.
Geen bevestiging? Neem contact op met uw mailapplicatie-aanbieder.
-
Wat als ik geen ontvangstbevestiging zie?
Controleer de instellingen of het abonnement van uw mailapplicatie. Bewaar verzonden e-mails als bewijs.
-
Hoe kun je een bevestiging downloaden of doorsturen als er twijfel is over de verzending?
Huidige situatie via Veilig mail starter (IND.nl)
Maak een print of schermafdruk van de bevestiging. Het is niet mogelijk om het ontvangstbewijs (groene envelopje) te downloaden. De IND onderzoekt of het mogelijk is om een downloadknop toe te voegen voor de ontvangstbevestiging.
Als je een eigen oplossing gebruikt voor veilig mailen
Neem contact op met je leverancier voor informatie over het downloaden of doorsturen van de bevestiging.
-
Hoe voeg ik gronden toe aan een bezwaarschrift?
Dat kan op dezelfde manier als het bezwaar is ingediend. Zie hiervoor de instructies op de pagina Bezwaar maken of in beroep gaan.
-
Wat zijn de maximale bestandsgroottes bij mailen?
- Maximaal 10 MB per document.
- Maximaal 20 MB per e-mail.
Zijn uw bestanden samen groter? Stuur ze in meerdere e-mails.
-
Hoe meld ik een langere periode van afwezigheid, zoals een vakantiemelding?
U kunt uw afwezigheid bij de IND melden via de Veilig mail starter op de pagina Uw stukken opsturen. Geef daarbij altijd aan als uw zaken tijdens uw afwezigheid worden waargenomen. Deze melding wordt door de IND in het systeem INDIGO aan u als gemachtigde gekoppeld.
U kunt de IND vervolgens in individuele zaken, waarin u bijvoorbeeld vanwege uw afwezigheid een verzoek om uitstel wil doen, een bericht sturen met uw verzoek. Verwijs daarbij naar uw eerdere melding van afwezigheid.