Het V-nummer staat voor vreemdelingennummer. Iedereen die een verblijfsvergunning aanvraagt, krijgt dit nummer. Het nummer staat op de brieven van de IND. U vindt het V-nummer ook op de achterkant van uw verblijfsdocument, onderaan na de letters VNR.
Veelgestelde vragen
Op deze pagina vindt u ruim 50 vragen. Klik op een van de onderwerpen om sneller uw vraag te vinden.
Kies een onderwerp
Veelgestelde vragen
-
Wat is het V-nummer?
-
Mag ik tijdens de mvv aanvraag naar Nederland komen?
Het doel van de mvv is dat de IND kan beoordelen of u aan alle voorwaarden voldoet voor u naar Nederland komt. Daarom raadt de IND u af om in Nederland te zijn tijdens de procedure.
U moet altijd de mvv ophalen bij de Nederlandse ambassade in het land van herkomst of land van bestendig verblijf. Als u tijdens de mvv-procedure naar Nederland komt, doet u dit op eigen verantwoordelijkheid.
Hebt u dringende redenen om in Nederland te zijn tijdens de procedure? Meld dit dan vooraf bij de IND. Wij zullen u vragen met documenten te laten zien wat uw redenen zijn.
Land van bestendig verblijf
Een land van bestendig verblijf is niet uw land van herkomst (het land waar u of uw ouders geboren zijn). Het is het land waar u langer dan 3 maanden rechtmatig mag zijn. Dit betekent dat u daar een geldige verblijfsvergunning hebt. Of u hebt daar een verblijfsvergunning aangevraagd en wacht nog op een beslissing.
Bent u voor maximaal 90 dagen in een land? Bijvoorbeeld met een visum kort verblijf of in een vrije termijn? Dan is dit geen bestendig verblijf.
-
Ik wil betalen voor de aanvraag. Welk betalingskenmerk moet ik gebruiken?
U kunt het betalingskenmerk uit de brief opvragen bij de IND. Dit kan alleen telefonisch.
-
Kan ik de kosten van de aanvraag in termijnen betalen?
Nee, dit is niet mogelijk. Wij behandelen uw aanvraag pas als u de volledige kosten van de aanvraag hebt betaald.
-
Kan ik in Nederland wonen en werken als ik een verblijfsvergunning heb in een ander EU-land?
Als u een verblijfsvergunning voor een ander EU-land hebt, mag u niet automatisch ook in Nederland wonen en werken.
Met een verblijfsvergunning van een ander EU-land mag u Nederland zonder visum inreizen en maximaal 90 dagen blijven. Wilt u langer dan 90 dagen in Nederland blijven? Dan moet u een Nederlandse verblijfsvergunning aanvragen en soms ook een inreisvisum (mvv).
Wilt u ook werken in Nederland? Dan hebt u soms ook een tewerkstellingsvergunning (TWV) nodig. Uw werkgever kan een TWV aanvragen bij het UWV.
-
Kan ik de kosten van de aanvraag betalen vanuit een buitenlandse rekening?
Ja, dit is mogelijk. U kunt vanuit uw rekening in het buitenland geld overmaken naar de rekening van de IND.
-
Mijn aanvraag is afgewezen. Kan ik de kosten van de aanvraag terugkrijgen?
Nee, dat is niet mogelijk. De kosten zijn betaald voor de beoordeling van de aanvraag.
-
Hoe ver is de IND met mijn aanvraag?
De IND kan niets zeggen over uw aanvraag zolang er nog geen beslissing is genomen. Meestal geldt er een (wettelijke) beslistermijn. De IND mag die gehele termijn gebruiken om uw aanvraag te behandelen.
Volg uw aanvraag in Mijn IND.
Hebt u geen DigiD? En is uw beslistermijn verlopen? Bel dan met de IND.
Hebt u asiel aangevraagd en wacht u op een beslissing? Meer informatie over de afhandeling van asielaanvragen leest u op Asiel: laatste ontwikkelingen.
-
Hoe kan ik de medewerker bereiken die mijn aanvraag behandelt?
Heeft u vragen over documenten, beslistermijnen of brieven van de IND? Wij raden u aan eerst meer informatie op onze website te zoeken. Als u aanvullende vragen hebt, belt u ons algemene informatienummer 0880 - 430 430 (lokaal tarief, maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur).
Hebt u een brief ontvangen van de medewerker die uw aanvraag behandelt? Neem voor vragen over uw procedure direct contact op met deze medewerker. Bijvoorbeeld wanneer u bepaalde documenten niet op tijd kunt inleveren.
U vindt het telefoonnummer van de behandelend medewerker in de brief rechtsboven onder het kopje ‘Contactpersoon’.
-
Heeft de IND mijn aanvraag ontvangen?
Als u een aanvraag naar de IND hebt gestuurd, krijgt u een ontvangstbevestiging. In Mijn IND kunt u uw aanvraag volgen. Als de IND uw aanvraag heeft verwerkt, ziet u de status 'Ontvangen'.
Een online ingediende aanvraag is meestal binnen een paar minuten zichtbaar. Is uw online aanvraag niet na een paar minuten zichtbaar? Bel niet meteen met de IND. Na maximaal 5 dagen is de aanvraag wel zichtbaar in Mijn IND. Bij een schriftelijke aanvraag duurt het ongeveer 10 dagen voordat de aanvraag verwerkt en zichtbaar is.