Het verhaal van Jitske, trainee
'Fijn dat trainees, zoals ik, bij de IND echt serieus worden genomen' Met een master Sociologie en een master Applied Data Science op zak, startte Jitske in september…
Ik ben me er bewust van dat het hier om mensenlevens gaat
Na de middelbare school wilde Leon niet meteen doorstuderen. Hij koos voor een tussenjaar. ‘Ik wilde eerst ontdekken wat ik leuk vond en waar mijn talenten lagen voor ik mezelf weer de schoolbanken in stuurde. Mijn zus werkt bij een uitzendbureau en hoorde van andere uitzendkrachten dat de IND een fijne organisatie is om voor te werken. Omdat ik rechten interessant vind en graag sociaal betrokken ben, was de IND echt iets voor mij. Ik was van plan na mijn tussenjaar te stoppen bij de IND om voltijd Rechten te gaan studeren, maar ik vind het hier zo leuk dat ik heb gesolliciteerd voor een vaste baan. Dat had ik van te voren nooit gedacht! Gelukkig kan ik dit werk goed als bijbaan doen, naast mijn studie.’
Wat is er dan precies zo leuk aan het werk van Leon? ‘Vooral de diversiteit en de veelzijdigheid van de functie’, antwoordt hij. ‘Geen dag is voor mij hetzelfde. Ik weet van te voren nooit wie er belt of welke vragen ik krijg. Er is wel een bepaalde tendens te zien. Zo bellen er vaak mensen die willen weten hoe het staat met hun verblijfsaanvraag: wat is de status, wanneer krijg ik antwoord, waarom duurt het zo lang? Het is geen geheim dat we achterstanden hebben. Daardoor lopen de emoties soms hoog op bij mensen die lang moeten wachten op een beslissing. Ze zijn dan teleurgesteld als ik geen duidelijkheid kan geven. Dat vind ik soms lastig, want ik ben me er van bewust dat het hier om mensenlevens gaat. Maar ik streef er altijd naar elk gesprek zo af te sluiten dat de beller zich gehoord en begrepen voelt. Dat doe ik door goed te luisteren, empathie te tonen en uit te leggen waarom beslissingen langer duren.’
‘En gelukkig kan ik ook wel eens positief nieuws geven’, gaat Leon verder. ‘Laatst had ik een vrouw aan de telefoon die al vaker had gebeld over de status van haar aanvraag. Elke keer kreeg ze te horen dat haar zaak helaas nog niet aan de beurt was. Maar toen ik haar aan de lijn kreeg, kon ik in het dossier zien dat er een beslissing was genomen. Ik mocht niet vertellen wat de beslissing was - die was overigens positief - maar ze was zo ontzettend blij en dankbaar dat het wachten voorbij was. Dat gaf mij ook een fijn gevoel.’
Andere vragen die Leon krijgt, zijn soms heel algemeen of juist heel specifiek. ‘Het komt ook voor dat iemand de tekst op de website niet begrijpt, of niet kan vinden wat hij zoekt. En laatst vroeg iemand of hij een machtiging tot voorlopig verblijf (mvv) ook met een zakelijk paspoort mocht ophalen in plaats van een regulier paspoort. Dat is een voorbeeld van een vraag waarbij ik echt even op zoek moet gaan naar het antwoord. Heel leuk, want op die manier kan ik me verdiepen in allerlei soorten onderwerpen. Soms vind ik de juiste informatie in onze kennisbank, maar soms moet ik ook collega’s van afdelingen bellen om achter het antwoord te komen. Als medewerker bij het KIC weet je over alles een beetje. Ik weet wat bij wat hoort en wie bij wie. Heel handig als ik informatie nodig heb van meerdere collega’s, ik kan makkelijk de verschillende afdelingen aan elkaar verbinden.’
Dus eigenlijk is het KIC het centrale zenuwstelsel van de IND? ‘Precies, of het kloppend hart’, lacht Leon. ‘Daarom vind ik het imago dat medewerkers van een callcenter hebben zo onterecht. Dit is geen “suf telefoniebaantje”, ik sta echt midden in de organisatie. In mijn werk moet ik snel kunnen schakelen: informatie zoeken, onthouden én begrijpelijk uitleggen. Vreemdelingenrecht is behoorlijk complex. Daarnaast heb ik contact met mensen die soms vreselijke dingen hebben meegemaakt en hun verhaal bij me kwijt willen. Het is heus zo simpel niet.’
Simpel niet, dankbaar wel. ‘En leuk, en uitdagend, en menselijk, voegt Leon toe. ‘Het beeld bestaat dat IND’ers boze mensen zijn die in hun koude kantoortjes alleen maar mensen afwijzen en heel lang doen over het nemen van beslissingen. Maar iedereen die ik hier ontmoet, werkt hard en is zó gepassioneerd en meelevend. Er werken mensen van jong tot oud en met allerlei achtergronden. Ik voelde me welkom vanaf de eerste dag en ben niet voor niets in vaste dienst gekomen.’
'Fijn dat trainees, zoals ik, bij de IND echt serieus worden genomen' Met een master Sociologie en een master Applied Data Science op zak, startte Jitske in september…
'Samen iets voor elkaar krijgen, daar krijg ik het warm van' Na jaren te hebben gewerkt in de commerciële IT-sector, realiseerde Bastiaan zich dat hij meer…
'Mijn werk is altijd aan verandering onderhevig' Waarom Jan-Jouke voor de IND koos? Hij houdt wel van een beetje reuring. Als senior hoor- en…