Het verhaal van Eric, senior medewerker aanmeldloket Ter Apel

‘Ik werk op een wereldtoneel en zit direct op de actualiteit’

Vijf jaar geleden ruilde Eric de dynamiek van de muziekwereld in voor die van de asielwereld. Een grote cultuurshock? Het is maar hoe je het bekijkt. Eric werkt als senior medewerker bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. ‘Ik kom uit de cultuur van beroepsmusici. Vanuit die wereld ben ik wel gewend aan presteren onder hoge druk. Het podium is nu anders, maar de reuring is mij helemaal niet vreemd.’
Foto van Eric
Foto van Eric, senior medewerker aanmeldloket Ter Apel
Af en toe doe ik ook zelf nog een gehoor, want ik vind het belangrijk om in contact te blijven met de dagelijkse praktijk.

Wie in Nederland asiel aanvraagt, doet dat in Ter Apel. Dat begint bij het aanmeldproces - het visitekaartje van de IND. Collega’s van het aanmeldcentrum nemen de aanmeldgehoren af en zorgen ervoor dat de vreemdeling in de juiste procedure terecht komt. Als senior medewerker is Eric verantwoordelijk voor de opleiding van nieuwe medewerkers en bewaakt hij de kwaliteit daarvan.

In de voetsporen

‘Onderwijs zit echt in mijn bloed’, begint Eric. ‘Voor ik bij de IND kwam, was ik beroepsmuzikant en gaf ik in mijn eigen praktijk gitaarles. Ik bereidde studenten voor op hun toelating tot het conservatorium en gaf ook wel eens les op middelbare scholen. Op de een of andere manier komt lesgeven altijd terug op mijn pad. Grappig is ook, dat mijn vader bijna twintig jaar geleden als onderwijskundige bij de IND heeft gewerkt. Hij hielp bij het opzetten van de eerste hoor- en beslismedewerkersopleiding. Zo zie je maar hoe paden op een bijzondere manier samenkomen.’

Van auteurs- naar vreemdelingenrecht

Helemaal toevallig is het dus niet, dat Eric bij de IND terechtkwam? ‘Achteraf gezien misschien niet,’ geeft Eric toe. ‘Maar toen mijn vader hier begon, was muziek echt nog mijn lust en mijn leven. Ik had weinig oog voor iets anders. Toch denk ik dat zijn verhalen zijn blijven hangen en me misschien onbewust hebben geïnspireerd. Toen ik op zoek was naar een baan buiten de muziek, was hij degene die me wees op een functie bij de IND. Ik wist helemaal niets van vreemdelingenrecht of bestuursrecht, alleen van auteursrecht. Dus ik vond het een gek voorstel, maar toen ik me erin verdiepte leek het me erg leuk. Ondanks het gebrek aan juridische ervaring heb ik gesolliciteerd en werd ik aangenomen. De juridische kennis heb ik tijdens een intensieve opleiding alsnog opgedaan.’  

Opleiden en kwaliteit

Voor Eric openden de deuren van de IND zich in 2019. Hij begon als hoor- en beslismedewerker in Ter Apel, maar maakte al snel een switch naar het aanmeldproces. Daarna groeide hij door tot senior medewerker met zijn eigen portefeuille. ‘Een portefeuille is een onderwerp of thema binnen het proces waarin je gespecialiseerd bent. Dat kan bijvoorbeeld de aanmeldregistratie, beveiliging of een bepaalde doelgroep zijn. Ik heb de portefeuilles opleiden en – in het verlengde daarvan – kwaliteit. Ik verzorg het opleidingsprogramma en ondersteun de begeleiders van de hoormedewerkers. Daarnaast controleer ik regelmatig of onze hoormedewerkers het werk nog goed en efficiënt kunnen doen of dat er misschien een aanpassing nodig is in het opleidingsprogramma. Af en toe doe ik ook zelf nog een gehoor, want ik vind het belangrijk om in contact te blijven met de dagelijkse praktijk. Dat heb ik nodig om de kwaliteit van mijn seniorfunctie te borgen.’

Continu verbeteren

Inmiddels heeft Eric een paar groepen opgeleid. Hij ziet dat de opleiding steeds beter wordt en is er trots op dat hij daaraan kan bijdragen. ‘We halen natuurlijk continu feedback op en we monitoren de kwaliteit van onze gehoren. Zo zorg ik ervoor dat de opleiding steeds beter aansluit bij de behoeftes van nieuwe medewerkers. En dat komt uiteindelijk ook de aanvrager ten goede. Samen met collega’s van andere vestigingen ben ik nu een e-learning aan het opzetten, specifiek voor de rol van medewerker aanmeldproces. Die hebben we namelijk nog niet. We gebruiken nu dezelfde e-learning als die voor hoor- en beslismedewerkers, maar de inhoud daarvan  is lang niet altijd relevant. De nieuwe e-learning komt in september dit jaar uit. Hopelijk maakt die onze dienstverlening weer een stukje beter.’

De mooiste complimenten

De meeste voldoening haalt Eric uit het coachen van zijn team en het zien groeien van nieuwe medewerkers. ‘Daar moet je wel bepaalde competenties voor hebben’, geeft Eric toe. ‘Opleiden is niet voor iedereen weggelegd, maar ik denk dat ik er aanleg voor heb. Gelukkig krijg ik dat ook terug van collega’s. Het mooiste compliment dat ik kreeg, gaat over mijn manier van coachen. Zo laat ik hoormedewerkers zich inbeelden dat zij, na hun gehoor, even op de stoel van de beslisser gaan zitten. Waarom is het zo belangrijk dat je bepaalde vragen stelt voor het verloop van het proces? Waarom moet je goed nadenken over verdiepingsvragen, over het hoe en het waarom? Op die manier probeer ik mensen zelfredzaam te maken. En dat wordt gewaardeerd.’

Op het wereldtoneel

Eric zit in Ter Apel goed op zijn plek. De druk en hectiek van de asielwereld passen goed bij hem. ‘Ik denk dat je hier de wereld op een manier leert kennen, zoals je dat bijna nergens anders doet. Ik werk in feite op een wereldtoneel en zit direct op de actualiteit. Het is een bepaalde dynamiek waar ik persoonlijk door wordt getriggerd en die ik nog lang niet beu ben.’

 

Meer verhalen

Het verhaal van Jitske, trainee

'Fijn dat trainees, zoals ik, bij de IND echt serieus worden genomen' Met een master Sociologie en een master Applied Data Science op zak, startte Jitske in september…