Ons verhaal
Samen doen wij betrokken en toegewijd ons werk: besluiten over toelating in Nederland. Dat is echt mensenwerk en dat doen we zo zorgvuldig, rechtvaardig, juist en tijdig als mogelijk. En altijd met oog voor de menselijke maat. Want de…
Als er ergens in de wereld een conflict ontstaat, kan de minister van Asiel en Migratie een besluit- en vertrekmoratorium instellen. Moratorium betekent uitstel. De IND pauzeert in deze situatie beslissingen op verblijfsaanvragen voor asielzoekers uit het moratorium-gebied.
De IND (besluitmoratorium) wijst lopende asielverzoeken niet af, maar kent ook geen verblijfsvergunningen toe. Ook neemt de IND geen nieuwe asielaanvragen in behandeling van deze groep. De Dienst Terugkeer en Vertrek (vertrekmoratorium) stuurt uitgeprocedeerde asielzoekers tijdens het moratorium niet terug naar het conflictgebied. Feitelijk bestaat een besluit- en vertrekmoratorium dus uit twee delen, die in de praktijk altijd samen ingesteld worden.
Alle asielzoekers die onder het moratorium vallen, hebben recht op onder andere opvang en gezondheidszorg in Nederland. Omdat de betrokken asielzoekers (nog) geen verblijfsvergunning hebben, kunnen ze geen familie naar Nederland laten komen. Zo’n vergunning is namelijk een voorwaarde voor gezinshereniging.
Bij een besluit- en vertrekmoratorium wil de minister van Asiel en Migratie afwachten hoe een conflict zich ontwikkelt, omdat de verwachting is dat deze situatie in elk geval voor een korte periode onzeker is. Geweld kan oplaaien, maar de situatie in het land of gebied kan ook weer stabiel(er) worden. Asielzoekers kunnen hierdoor in die periode misschien extra redenen krijgen om asiel aan te vragen, maar het kan ook zijn dat de redenen juist wegvallen.
In de beginperiode van een conflict is er weinig informatie over de situatie in het gebied. Een moratorium geeft het ministerie van Buitenlandse Zaken de mogelijkheid om daar onderzoek naar te doen. Het ministerie van Asiel en Migratie maakt op basis van de uitkomsten goed onderbouwd beleid voor het conflictgebied, met regels en richtlijnen voor asielaanvragen. Dat kan even duren.
Een besluit- en vertrekmoratorium duurt in eerste instantie zes maanden. De minister kan het moratorium verlengen met nog een keer zes maanden. Een vertrekmoratorium mag maximaal één jaar duren, een besluitmoratorium heeft geen wettelijk maximum. Omdat het een tijdelijk middel is, duurt het in de praktijk vaak maximaal één jaar.
Het moratorium kan gelden voor een land, gebied of voor een bepaalde groep mensen. Landen waarvoor in het verleden een besluit- en vertrekmoratorium gold zijn bijvoorbeeld Oekraïne en Afghanistan. Een voorbeeld van zo’n groep: Russische mannen van 18 tot 27 jaar die zijn opgeroepen, maar dienstplicht weigeren vanwege de oorlog in Oekraïne.
Een besluitmoratorium geldt alleen voor mensen met de nationaliteit van het land waarvoor het moratorium geldt. Een vertrekmoratorium geldt voor iedereen die na een afwijzing naar dat land teruggestuurd wordt. Dit is om te voorkomen dat ook deze groep in een onveilige situatie terecht kan komen.
Omdat er op dat moment geen asielbeleid is om de aanvragen aan te toetsen, neemt de IND tijdens het moratorium geen beslissingen. We stellen de beslissing van lopende aanvragen uit en verlengen de beslistermijn met één jaar, tot maximaal 21 maanden. Bij nieuwe aanvragen doen we alleen een eerste gesprek (aanmeldgehoor), om vast te stellen of diegene onder het moratorium valt. Als dat zo is, pauzeren we de procedure daarna. Als iemand die onder het moratorium valt eerder een afwijzing heeft gekregen en in (hoger) beroep is gegaan, dan trekt de IND de zaak in tot er duidelijkheid is.
In sommige gevallen neemt de IND tijdens een moratorium wél een beslissing op een asielaanvraag. Als iemand al een verblijfsvergunning heeft in een ander Europees land of daar eerder asiel heeft aangevraagd, dan wijzen we de aanvraag af. Dit omdat in deze situatie het andere land dan verantwoordelijk is voor de asielaanvraag (Dublinverordening).
En als de verlengde beslistermijn van 21 maanden is bereikt, pakken we de aanvraag weer op. De IND kijkt dan eerst of iemand recht heeft op een verblijfsvergunning vanwege persoonlijke omstandigheden. Bijvoorbeeld als iemand door geloof of seksuele voorkeur onveilig is in eigen land. Is dat niet zo? Dat er onvoldoende informatie is, betekent dat de IND niet kan beoordelen wat het risico is bij terugkeer. Maar dat betekent ook dat niet zeker is dat iemand géén gevaar loopt in het conflictgebied. Daarom krijgt deze asielzoeker in principe een positieve beslissing en dus verblijfsvergunning. Behalve als er signalen zijn dat iemand bijvoorbeeld oorlogsmisdrijven heeft gepleegd of een gevaar vormt voor de Nederlandse samenleving.
Samen doen wij betrokken en toegewijd ons werk: besluiten over toelating in Nederland. Dat is echt mensenwerk en dat doen we zo zorgvuldig, rechtvaardig, juist en tijdig als mogelijk. En altijd met oog voor de menselijke maat. Want de…
Soms zit een aanvrager in zo’n ellendige situatie, dat diegene vanwege die situatie in aanmerking kan komen voor een verblijfsvergunning. Bij zo’n ‘schrijnende situatie’ kan de directeur-generaal van de IND er voor kiezen toch een…
De IND beoordeelt of iemand die een verblijfsvergunning in ons land aanvraagt daar recht op heeft. Iedereen van buiten de EU die zich in Nederland wil vestigen, kan zo’n aanvraag doen . Mensen doen dat bijvoorbeeld omdat ze hier willen werken…