Inschrijvingen in een BRP-straat

Voor asielzoekers die langer dan 6 maanden in Nederland zijn, statushouders en nareizigers is het belangrijk om zo snel mogelijk ingeschreven te zijn in de Basisregistratie Personen (BRP). Zonder inschrijving en zonder burgerservicenummer (bsn) kunnen zij immers niet werken, wonen en andere persoonlijke zaken regelen, zoals een bankrekening openen. Hun inschrijving gebeurt in een BRP-straat. Dat kan niet bij elke gemeente. 

Hoe werkt de inschrijving in de BRP voor asielzoekers die langer dan 6 maanden in Nederland zijn, statushouders en nareizigers?

Voor deze mensen zijn gespecialiseerde plekken ingericht, de zogenoemde BRP-straten. In Ter Apel, Zevenaar, Budel, Amsterdam en ’s-Hertogenbosch bestaan ze al langer. Utrecht en Den Haag hebben sinds 2025 ook een BRP-straat. Deze BRP-straten zijn alleen bedoeld voor deze groepen. 
Gemeentemedewerkers regelen hier de inschrijving in de BRP. Ze gebruiken hiervoor een dossier dat de IND volgens een vast format speciaal voor de inschrijving samenstelt. Hierin staan alleen gegevens die de gemeentemedewerker nodig heeft voor de BRP-inschrijving. Bijvoorbeeld een verklaring met persoonsgegevens. Na de inschrijving ontvangen mensen hun bsn van de gemeentemedewerker en kunnen zij werken, wonen en andere persoonlijke zaken regelen.
 

Waarom zijn er voor deze specifieke groepen BRP-straten en kunnen zij zich niet bij elke gemeente in Nederland laten inschrijven? 

De gemeentemedewerkers van BRP-straten hebben specialistische kennis, bijvoorbeeld over het namenrecht. In sommige landen bestaan bijvoorbeeld geen voor- en achternamen, maar namenreeksen. Zij schrijven alleen deze mensen in. De gedachte is dat deze inschrijvingen hierdoor sneller én beter gaan. Zo kunnen deze mensen sneller aan het werk en een woning zoeken.  
Vóór 2015 konden asielzoekers die langer dan 6 maanden in Nederland zijn, statushouders en nareizigers zich nog wel inschrijven bij elke gemeente. Maar kleine gemeenten deden dit soms maar een paar keer per jaar. Dat kostte deze gemeenten daardoor meer tijd en de kans op fouten was groter. En die fouten zijn niet zomaar te herstellen.

Wat doet de IND om de BRP-inschrijving mogelijk te maken in een BRP-straat?

De IND krijgt een seintje in het systeem dat een asielzoeker, statushouder of nareiziger in aanmerking komt voor inschrijving in de BRP. De IND beoordeelt dan of iemand echt kan worden ingeschreven. Dit betekent in ieder geval dat er geen zicht is op een afwijzing van de aanvraag van deze persoon. Bij asielzoekers die langer dan 6 maanden in Nederland verblijven mag er geen zicht zijn op een afwijzing van de aanvraag binnen 4 maanden. Ook moet de identiteit deugdelijk zijn vastgesteld. Als er geen originele documenten zijn die de identiteit kunnen vaststellen, dan gebeurt dat soms door verklaringen. Kan inschrijving daadwerkelijk plaatsvinden? Dan stelt de IND een dossier samen volgens een vooraf afgestemd format. Hierin staan alleen gegevens die de gemeentemedewerker nodig heeft voor de BRP-inschrijving. 
Wat doet de gemeente om de BRP-inschrijving mogelijk te maken in een BRP-straat?
Het landelijk coördinatiepunt van de gemeente ontvangt alle dossiers met persoonsgegevens van de IND en plant afspraken in bij de BRP-straten. Op de afspraakdag regelt de gemeente de inschrijving in de BRP. De asielzoeker, statushouder of nareiziger ontvangt dan een bsn, die nodig is om te werken, wonen en andere persoonlijke zaken te regelen. 

Zijn er genoeg BRP-straten?

Ja. De BRP-inschrijving gaat met de BRP-straten sneller dan voorheen. Dit willen we graag zo houden. Ook als er veel inschrijvingen zijn. Daarom zijn er in 2025 wel twee BRP-straten bijgekomen in Utrecht en Den Haag en komen er vanaf januari 2026 nog twee bij in Venlo en Zwolle. Ook is een deel van het werk geautomatiseerd of dat gebeurt op korte termijn.  

Wat is de BRP?

De Basisregistratie Personen (BRP) is een databank met persoonsgegevens van inwoners van Nederland (ingezetenen) en van personen die Nederland hebben verlaten of korter dan 4 maanden in Nederland wonen (niet-ingezetenen). Bijvoorbeeld omdat ze tijdelijk werken of studeren in Nederland. Het gaat om gegevens als naam, adres, woonplaats en geboortedatum en -plaats. Alle gemeenten in Nederland schrijven mensen in in de BRP en houden de gegevens actueel. En alle overheidsinstellingen zijn verplicht voor hun taken deze gegevens te gebruiken. Gemeentemedewerkers schrijven ook asielzoekers die langer dan 6 maanden in Nederland zijn, statushouders en nareizigers in in de BRP. Dat doen alleen niet alle gemeenten van Nederland, maar de gemeentemedewerkers in de BRP-straten. Iedereen die recht heeft op inschrijving, krijgt automatisch een afspraak bij een BRP-straat. Het is niet de bedoeling zelf een BRP-straat, de IND of het landelijk coördinatiepunt van de gemeente te benaderen. 

Belangrijke thema's

IND en UWV helpen om topsporters op het veld te krijgen

Profvoetballers van buiten de EU, maar ook andere topsporters uit de hele wereld komen naar Nederland om voor een club in actie te komen. Een contract is echter niet voldoende om direct het veld op te kunnen. Daarvoor is een gecombineerde vergunning…

IND weegt belang van kind altijd zorgvuldig mee

Of het nu gaat om asielaanvragen, gezinshereniging of reguliere procedures: de IND kijkt altijd zorgvuldig naar het belang van het kind. Kinderen kunnen met hun ouders of alleen een aanvraag indienen of kunnen naar Nederland komen om herenigd te…

Snelle screening beroepszaken is voor iedereen goed

De IND beslist op aanvragen van mensen die naar Nederland komen omdat ze bescherming willen of hier willen komen studeren, werken of omdat ze bij hun familie willen zijn. We willen aanvragers juist en tijdig informeren over die beslissing. Het…