Hoe ver is de IND met mijn aanvraag?
De IND doet geen uitspraken over de stand van zaken zolang er nog geen beslissing is genomen op uw aanvraag. In de meeste gevallen geldt er een (wettelijke) beslistermijn. De IND mag die gehele termijn gebruiken om uw aanvraag te behandelen.
Volg uw aanvraag in Mijn IND.
Hebt u geen DigiD? En is uw beslistermijn verlopen? Bel dan met de IND.
Hebt u asiel aangevraagd en wacht u op een beslissing? Meer informatie over de afhandeling van asielaanvragen leest u op onze pagina over doorlooptijden.
Ik wil een IND-loket bezoeken. Moet ik een afspraak maken?
Ja, u kunt alleen een IND-loket bezoeken als u een afspraak hebt gemaakt.
Voor een aantal producten en diensten moet u online een afspraak maken.
Hoe kan ik de medewerker bereiken die mijn aanvraag behandelt?
Als u informatie wilt over uw aanvraag (voorwaarden, benodigde documenten, beslistermijn, vragen over correspondentie) raden wij u eerst aan om onze website te raadplegen. Als u aanvullende vragen hebt, belt u ons algemene informatienummer 0880 - 430 430 (lokaal tarief, ma-vr van 9:00 tot 17:00). Hebt u een brief ontvangen van de medewerker die uw aanvraag behandelt? Dan kunt u met specifieke vragen over uw lopende procedure direct contact opnemen met deze medewerker. Bijvoorbeeld wanneer u bepaalde documenten niet tijdig kunt inleveren. U vindt het telefoonnummer van de behandelend medewerker in deze brieven onder het kopje ‘Contactpersoon’.
Heeft de IND mijn aanvraag ontvangen?
Als u een aanvraag naar de IND hebt gestuurd, dan krijgt u een ontvangstbevestiging thuisgestuurd. In Mijn IND kunt u uw aanvraag volgen. Heeft uw aanvraag de status 'ontvangen'? Dan heeft de IND uw aanvraag ontvangen.
Heeft u na 10 werkdagen nog geen bericht ontvangen? Neem dan telefonisch contact op: 0880 - 430 430 (lokaal tarief, ma-vr van 9:00 tot 17:00). Belt u eerder, dan is de kans groot dat uw aanvraagformulier nog niet is verwerkt. We kunnen dan nog niet bevestigen of uw aanvraag is ontvangen.
Ik wil reizen, maar ik heb geen paspoort. Wat moet ik doen?
Hebt u een geldige verblijfsvergunning? Dan kunt u in sommige gevallen een vreemdelingenpaspoort krijgen. Bijvoorbeeld wanneer u van uw eigen land geen reisdocument kunt krijgen. U kunt met het vreemdelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve uw land van herkomst. Voor veel landen hebt u nog wel een visum nodig. Het paspoort vraagt u aan bij uw gemeente.
Kan ik met een geldige Nederlandse verblijfsvergunning in Europa reizen zonder visum?
U kunt met uw Nederlandse verblijfsvergunning maximaal 90 dagen per 180 dagen zonder visum in een ander Schengenland verblijven. U hebt daarvoor geen apart visum nodig. U moet wel uw paspoort en uw geldige verblijfsvergunning bij u hebben. Uw verblijfsvergunning moet de hele reis geldig zijn. Verloopt uw verblijfsvergunning tijdens uw reis? Vraag dan een terugkeervisum aan voordat u vertrekt.
Reist u naar een ander land dan een Schengenland? Informeer dan bij de ambassade of het consulaat van het land waar u heen gaat of u een visum nodig hebt.