Nieuws

Asielinstroom in september 2020

- ​De situatie rondom Corona en de daaraan gekoppelde maatregelen om verdere verspreiding van het c...

Hervestiging groep vluchtelingen uit Libanon

- ​De hervestiging van 152 vluchtelingen uit Libanon is maandag 19 oktober begonnen. Deze vluchteli...

Britten in Nederland geen IND-uitnodiging meer nodig voor aanvraag verblijfsdocument na Brexit

- Alle VK-onderdanen in Nederland en hun familieleden die nog geen verblijfsdocument na Brexit hebb...

Nieuw: online aanvraag document Britse grensarbeider

- Als Britse grensarbeider in Nederland kunt u vanaf vandaag een online aanvraag voor een document ...

De nieuwe Brexit-nieuwsbrief is uit

- ​De Brexit-nieuwsbrief van oktober 2020 is gepubliceerd. De nieuwsbrief is alleen beschikbaar in ...

Meer nieuws

Vacatures

Interesse in werken bij de IND?

LET OP: Nederland heeft te maken met het coronavirus (COVID-19). Met de maatregelen die het kabinet genomen heeft, zoeken we naar manieren om uw sollicitatie zo goed mogelijk door te laten gaan. We houden u graag op de hoogte van de maatregelen die we nemen. Meer informatie leest u in het nieuwsbericht hierover.

Contact

Is de beslistermijn van uw aanvraag nog niet verlopen? Dan is uw aanvraag nog in behandeling. We kunnen u dan ook niet meer informatie geven tot het moment dat u bericht heeft gekregen over de beslissing.

Kijk altijd eerst op onze website of zoek het antwoord in de veelgestelde vragen vóórdat u ons belt of mailt. Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem dan contact met ons op.
          

Meest gestelde vragen
Hoe ver is de IND met mijn aanvraag?

​De IND doet geen uitspraken over de stand van zaken zolang er nog geen beslissing is genomen op uw aanvraag. In de meeste gevallen geldt er een (wettelijke) beslistermijn. De IND mag die gehele termijn gebruiken om uw aanvraag te behandelen.

Volg uw aanvraag in Mijn IND.

Hebt u geen DigiD? En is uw beslistermijn verlopen? Bel dan met de IND.

Hebt u asiel aangevraagd en wacht u op een beslissing? Meer informatie over de afhandeling van asielaanvragen leest u op onze pagina over doorlooptijden.

Ik wil een IND-loket bezoeken. Moet ik een afspraak maken?

​Ja, u kunt alleen een IND-loket bezoeken als u een afspraak hebt gemaakt.
Voor een aantal producten en diensten moet u online een afspraak maken.

Ik heb een aanvraag ingediend. Wanneer moet ik mijn biometrie laten afnemen?

​Als u (of uw referent) een aanvraag heeft ingediend, stuurt de IND u een ontvangstbevestiging. Als u deze brief heeft ontvangen, maakt u zo snel mogelijk online een afspraak voor het afnemen van uw biometrie (vingerafdrukken, foto en handtekening).

Hoe kan ik de medewerker bereiken die mijn aanvraag behandelt?

Als u informatie wilt over uw aanvraag (voorwaarden, benodigde documenten, beslistermijn, vragen over correspondentie) raden wij u eerst aan om onze website te raadplegen. Als u aanvullende vragen hebt, belt u ons algemene informatienummer 0880 - 430 430 (lokaal tarief, ma-vr van 9:00 tot 17:00). Hebt u een brief ontvangen van de medewerker die uw aanvraag behandelt? Dan kunt u met specifieke vragen over uw lopende procedure direct contact opnemen met deze medewerker. Bijvoorbeeld wanneer u bepaalde documenten niet tijdig kunt inleveren. U vindt het telefoonnummer van de behandelend medewerker in deze brieven onder het kopje ‘Contactpersoon’.

Heeft de IND mijn aanvraag ontvangen?

​Als u een aanvraag naar de IND hebt gestuurd, dan krijgt u een ontvangstbevestiging thuisgestuurd. In Mijn IND kunt u uw aanvraag volgen. Heeft uw aanvraag de status 'ontvangen'? Dan heeft de IND uw aanvraag ontvangen.

Heeft u na 10 werkdagen nog geen bericht ontvangen? Neem dan  telefonisch contact op: 0880 - 430 430 (lokaal tarief, ma-vr van 9:00 tot 17:00). Belt u eerder, dan is de kans groot dat uw aanvraagformulier nog niet is verwerkt. We kunnen dan nog niet bevestigen of uw aanvraag is ontvangen.

Ik wil reizen, maar ik heb geen paspoort. Wat moet ik doen?

​Hebt u een geldige verblijfsvergunning? Dan kunt u in sommige gevallen een vreemdelingenpaspoort krijgen. Bijvoorbeeld wanneer u van uw eigen land geen reisdocument kunt krijgen. U kunt met het vreemdelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve uw land van herkomst. Voor veel landen hebt u nog wel een visum nodig. Het paspoort vraagt u aan bij uw gemeente.

Kan ik met een geldige Nederlandse verblijfsvergunning in Europa reizen zonder visum?

​U kunt met uw Nederlandse verblijfsvergunning maximaal 90 dagen per 180 dagen zonder visum in een ander Schengenland verblijven. U hebt daarvoor geen apart visum nodig. U moet wel uw paspoort en uw geldige verblijfsvergunning bij u hebben. Uw verblijfsvergunning moet de hele reis geldig zijn. Verloopt uw verblijfsvergunning tijdens uw reis? Vraag dan een terugkeervisum aan voordat u vertrekt.

Reist u naar een ander land dan een Schengenland? Informeer dan bij de ambassade of het consulaat van het land waar u heen gaat of u een visum nodig hebt.