Door een technische storing werkt onze site op dit moment niet optimaal. Excuses voor het ongemak

Nieuws

Gestage afname aantal asielaanvragen

- ​De totale asielinstroom (eerste asielaanvragen, herhaalde asielaanvragen en nareizigers) nam in ...

Landelijke open dag asielzoekerscentra op 23 september

- ​Op zaterdag 23 september van 12.00 – 16.00 uur is de landelijke Open azc dag. Veel asielzoekersc...

Actuele cijfers Vreemdelingenketen online beschikbaar

- ​Het ministerie van Veiligheid en Justitie publiceert sinds eind juni 2017 open datasets over de ...

Aanhoudingen na controle op illegale werknemers

- Dinsdag 5 september heeft de politie tijdens een controle bij een handelsonderneming in Nieuw-Ven...

Meer nieuws

Contact

Kijkt eerst op de website of bij de veelgestelde vragen. Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem dan contact met ons op.

 

Meest gestelde vragen
Hoe ver is de IND met mijn aanvraag?

​De IND doet geen uitspraken over de stand van zaken zolang er nog geen beslissing is genomen op uw aanvraag. In de meeste gevallen geldt er een (wettelijke) beslistermijn. De IND mag die gehele termijn gebruiken om uw aanvraag te behandelen.

Bel niet naar de IND voor de status van uw aanvraag als de wettelijke beslistermijn nog niet is afgelopen. De IND kan u dan geen informatie geven over uw aanvraag.

Kan ik online een afspraak maken voor een bezoek aan een IND-loket?

Helaas is het nog niet mogelijk om online een afspraak te maken voor een bezoek aan een IND-loket.
De IND is op dit moment bezig met het ontwikkelen van deze mogelijkheid.
De verwachting is dat u binnen enkele maanden online een afspraak kunt maken voor de volgende producten en diensten:

  • Afnemen biometrie
  • Ophalen verblijfsdocument
  • Aanvragen sticker verblijfsaantekening
  • Aanvragen terugkeervisum
Ik heb een aanvraag ingediend. Wanneer moet ik mijn biometrie laten afnemen?

​Als u schriftelijk een verblijfsaanvraag hebt ingediend, dan moet u in de meeste gevallen naar een IND-loket voor afname van biometrische gegevens. Dit moet binnen 2 weken nadat u de aanvraag hebt gedaan. U krijgt hier geen uitnodiging voor. Bij het loket wordt ook een foto genomen en zet u uw handtekening. Deze worden beiden opgenomen op uw verblijfsdocument. U hebt geen afspraak nodig voor de afname van uw biometrie en pasfoto.

Hoe kan ik de medewerker bereiken die mijn aanvraag behandelt?

Als u informatie wilt over uw aanvraag (voorwaarden, benodigde documenten, beslistermijn, vragen over correspondentie) raden wij u eerst aan om onze website te raadplegen. Als u aanvullende vragen hebt, belt u ons algemene informatienummer 0880 - 430 430 (lokaal tarief, ma-vr van 9:00 tot 17:00). Hebt u een brief ontvangen van de medewerker die uw aanvraag behandelt? Dan kunt u met specifieke vragen over uw lopende procedure direct contact opnemen met deze medewerker. Bijvoorbeeld wanneer u bepaalde documenten niet tijdig kunt inleveren. U vindt het telefoonnummer van de behandelend medewerker in deze brieven onder het kopje ‘Contactpersoon’.

Heeft de IND mijn aanvraag ontvangen?

​Als u een aanvraag naar de IND hebt gestuurd, dan krijgt u een ontvangstbevestiging thuisgestuurd. Als u na 10 werkdagen nog geen bericht hebt ontvangen, dan kunt u telefonisch contact met ons opnemen op 0880 - 430 430 (lokaal tarief, ma-vr van 9:00 tot 17:00). Als u eerder belt is de kans groot dat uw aanvraagformulier nog niet verwerkt is en we daarom nog niet kunnen bevestigen of uw aanvraag is ontvangen.

Wanneer moet ik een document laten legaliseren en/of vertalen?

​Als u een aanvraag indient bij de IND moet u soms documenten inleveren die zijn afgegeven door autoriteiten van een land buiten Nederland. In sommige gevallen moet u deze documenten eerst laten legaliseren en/of vertalen voordat u deze in Nederland kunt gebruiken. Voor meer informatie zie Legalisatie en vertaling van documenten.