IND breidt dienstverlening uit na coronamaatregelen

Last update: 13 augustus 2020

​De IND breidt de dienstverlening aan klanten uit. De loketten gaan nu weer bijna volledig open, uiteraard coronaproof en waar mogelijk met ruimere openingstijden. Bovendien gaat de IND tijdelijk verblijfsdocumenten thuis laten bezorgen. Op die manier hoopt de IND klanten weer sneller te kunnen helpen. Dit is nodig vanwege de impact die de coronamaatregelen vanaf half maart hebben gehad op de dienstverlening.

Openstelling loketten

De loketten van de IND gaan weer vrijwel volledig open, mét inachtneming van de coronamaatregelen. Ook worden de openingstijden van de reguliere IND-loketten waar mogelijk verruimd (met uitzondering van Eindhoven en expatcenters). Klanten die onlangs een brief hebben gehad van de IND dat hun verblijfsdocument klaar is, moeten online een afspraak maken om hun verblijfsdocument op te halen bij het loket dat in die brief genoemd is. Dit kan via www.ind.nl/afspraken. Alleen klanten met een afspraak zijn welkom.

Pasjes thuisbezorgd

Door de coronamaatregelen kunnen nog altijd minder klanten dan normaal een IND-loket bezoeken. Daarom gaat de IND ook tijdelijk een deel van de pasjes thuis laten bezorgen.

Klanten van wie hun verblijfsvergunning is verlengd, krijgen hun pasje thuisbezorgd. Zij hoeven dus geen afspraak te maken om naar een IND-loket te gaan. De pasjes, zo'n 15.000 stuks, worden aangetekend door PostNL thuisbezorgd (binnen 8 weken). Bij ontvangst moet de klant een geldig legitimatiebewijs laten zien. Klanten die een pasje thuisbezorgd krijgen, hebben hierover een brief ontvangen van de IND.

Koerier voor Britten

Om de loketten te ontlasten, werkt de IND ook samen met de Interdepartementale Post en Koeriersdienst (IPKD) om pasjes thuis te laten bezorgen voor Britten in Nederland. Op deze manier kan de IND voor het einde van het jaar alle ongeveer 45.000 Britten van een verblijfsdocument voorzien.

De IPKD is deze week gestart met de bezorging. Britten die een beslissing hebben gehad op hun aanvraag krijgen een pasje thuisbezorgd. Bij ontvangst moeten zij een geldig legitimatiebewijs laten zien.

Vanwege Brexit moeten Britten, nadat zij een uitnodiging van de IND hebben gehad, een aanvraag indienen voor een verblijfsdocument. Deze hebben zij nodig vanaf 2021.

Extra loket

Voordat de IND het pasje laat maken, moeten Britten biometrie laten afnemen. Voor het afnemen van biometrie is een extra loket voor Britten geopend aan de Johan Huizingalaan in Amsterdam. Britten kunnen daar naast enkele doordeweekse dagen ook in de avonden terecht. Deze locatie is toegevoegd aan de afsprakenplanner op de Brexitpagina.