IND ondertekent Direct Duidelijk Deal en maakt brieven nog begrijpelijker
In duidelijke taal communiceren zodat iedere aanvrager begrijpt wat de IND bedoelt. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND…
De Immigratie- en Naturalisatiedienst heeft tussen mei 2023 en half juli 2024 iets meer dan 18.000 extra asielaanvragen behandeld. Het ging daarbij om aanvragers die op basis van het gevolgde landenbeleid grote kans hadden op bescherming in Nederland. Met deze doelgroepbenadering kon de IND aanvragen versneld en projectmatig behandelen. De dienst heeft daarbij andere manieren ingezet om de asielprocedure uit te voeren. Zoals horen op opvanglocaties en aanvragers zelf afspraken laten plannen voor hun gehoor bij de IND. De ervaringen uit het project gebruikt de IND om de productiviteit voor alle asielaanvragen te verhogen.
Het project bespoediging afdoening asiel liep van mei 2023 tot 1 augustus 2024. Ruim een halve maand voor de einddatum (11 juli) heeft de IND binnen dit project in totaal 18.060 aanvragen behandeld. De meeste hiervan kwamen van mensen uit Syrië (15.480). De andere aanvragen waren afkomstig van Jemenieten (1.850) en Staatlozen uit Syrië (740). Onder ruim 18.000 beslissingen zaten ook die op aanvragen van 3.040 alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV).
De IND heeft als doel het aantal openstaande aanvragen niet verder te laten oplopen en aanvragers sneller duidelijkheid te geven over hun aanvraag. Het projectmatig behandelen van kansrijke aanvragen was afgelopen jaar één van de maatregelen die daarbij is ingezet. De IND geeft daarnaast prioriteit aan aanvragen van asielzoekers met nationaliteiten die weinig kans maken op een asielvergunning, bijvoorbeeld voor Algerijnse en Moldavische aanvragers. Doordat het aantal aanvragen alsnog veel hoger lag dan waar de IND op ingericht is, moeten aanvragers al geruime tijd lang wachten. Op dit moment wachten iets meer dan 49.000 asielaanvragers op een beslissing van de IND. Bij de algemene asielprocedure is de wachttijd gemiddeld ruim een jaar.
Binnen het project werden meerdere veranderingen en verbeteringen ingezet, waarbij slimmer werken en technische innovaties elkaar ondersteunden. Zo konden aanvragers zelf online een afspraak inplannen en in sommige gevallen ook zelfstandig naar de hoorlocatie afreizen. Ook is een deel van de aanvragen middels een schriftelijke procedure afgedaan en is er een IT oplossing ontwikkeld om zaken automatisch onder medewerkers te verdelen. Door te horen op opvanglocaties waar aanvragers verblijven, konden medewerkers flexibeler worden ingezet. De aanwezigheid van IND-medewerkers op deze opvanglocaties, maakte de organisatie ook zichtbaar. Zowel aanvragers als ketenpartners hebben dit als positief ervaren.
De komende tijd worden de lessen uit het project gebruikt om breder in de organisatie slimmer te werken en het werk eenvoudiger te maken waar dat kan. Dat moet bijdragen aan een hogere productiviteit van de IND in de komende jaren.