Antwoorden op veelgestelde vragen aan de telefoon

Last update: 22 december 2020

​De laatste tijd wordt de IND structureel vaker gebeld. Hierdoor kan het lang duren voordat u een medewerker aan de lijn krijgt. Dit komt mede doordat er vanwege de coronacrisis veel vragen leven bij klanten. Er worden nu extra collega's opgeleid om onze bereikbaarheid te vergroten. Dit bericht biedt een overzicht van veelgestelde vragen aan de telefoon en onze antwoorden daarop.

Wat zijn de maatregelen tegen het coronavirus?

We krijgen aan de telefoon veel vragen die te maken hebben met de nieuwe maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Op de speciale pagina over het coronavirus vindt u alle informatie over onze dienstverlening. Ondanks de lockdown in Nederland blijven de IND-loketten open. Ook gaan alle gemaakte afspraken door, net als de gehoren met asielzoekers.

Kan ik zelf een afspraak maken?

U kunt via onze website zelf een afspraak maken. Daar staat ook een overzicht met antwoorden op veelgestelde vragen over afspraken bij de IND-loketten.

Wat is de volgorde van afhandeling van aanvragen?

Waarom de ene aanvraag eerder is afgehandeld dan de andere kunnen onze medewerkers aan de telefoon niet zeggen. Deze vraag is begrijpelijk, maar de redenen kunnen per soort aanvraag verschillen. Inhoudelijke informatie over een andere aanvraag delen wij niet aan de telefoon. Wel is een duidelijk onderscheid gemaakt tussen asielaanvragen van vóór 1 april 2020 en aanvragen die daarna zijn ingediend. 

Wat is de status van mijn aanvraag?

U vindt op Mijn IND uw persoonlijke gegevens en de status van uw aanvraag. Daarnaast is op Mijn IND een overzicht te vinden van andere aanvragen die u kunt doen in uw situatie.