Fraude of misbruik melden
Fraudeformulier
U kunt een melding doen met het online fraudeformulier. Dit mag ook zonder uw naam te geven (anoniem). Anoniem melden kan alleen als u geen melding doet namens een bedrijf of organisatie. U krijgt van de IND een ontvangstbevestiging met een referentienummer.
Meesturen bijlagen
U kunt meerdere bijlagen uploaden bij uw melding. De bijlagen moeten bestanden zijn met type pdf of jpg.
Melding opsturen per post
Kunt u geen melding doen met het online fraudeformulier? Stuur uw melding dan per post naar het volgende adres:
Immigratie- en Naturalisatiedienst
t.a.v. Handhavingsinformatieknooppunt (HIK)
Postbus 17
9560 AA Ter Apel
Aanvullende informatie doorgeven
Hebt u een melding gedaan? En wilt u daarna aanvullende informatie doorgeven? Gebruik ook dan het online fraudeformulier. Kies bij ‘Onderwerp’ voor ‘Aanvullende informatie voor een eerdere melding’. U hebt het referentienummer van uw eerdere melding nodig.
Wanneer melding doen bij IND
Voorbeelden van fraude, misbruik en migratiecriminaliteit
- Een schijnhuwelijk of schijnrelatie om een verblijfsvergunning te krijgen.
- Valse documenten of vervalste documenten gebruiken. Bijvoorbeeld een vals paspoort.
- Fraude met financiële middelen. Bijvoorbeeld een arbeidsovereenkomst die niet echt is. Of misbruik van het Persoonsgebonden Budget (PGB).
- Arbeidsuitbuiting, mensenhandel of mensensmokkel.
Over wie kunt u een melding doen bij IND
- U kunt een melding doen over een persoon die in Nederland is.
- U kunt een melding doen over een persoon die nog naar Nederland moet komen.
- U kunt een melding doen over een bedrijf in Nederland.
- U kunt een melding doen over een referent of een erkende referent in Nederland.
Is de persoon of het bedrijf in een ander land? Neem dan contact op met de overheid van dat land.
Wanneer melding doen bij andere organisaties
Soms moet u de melding niet bij de IND doen. In de volgende situaties moet u een melding doen bij een andere organisatie:
- U bent slachtoffer van een misdrijf. Meld dit bij de Politie.
- Illegaal verblijf van een of meerdere personen. Meld dit bij de Politie.
- Fraude met bijstandsuitkering. Meld dit bij de Sociale Recherche.
- Belastingfraude. Meld dit bij de Belastingdienst.
- Illegale arbeid. Meld dit bij de Nederlandse Arbeidsinspectie.
U kunt uw melding ook anoniem doen op www.meldmisdaadanoniem.nl.
Behandeling van uw melding
De IND beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Is uw melding duidelijk genoeg? En is er reden voor een onderzoek? Dan start de IND het onderzoek.
Uitkomst onderzoek
Blijkt uit het onderzoek dat er sprake is van misbruik of fraude? Dan kan de IND maatregelen nemen. Zoals het intrekken van de verblijfsvergunning. Of het afwijzen van een aanvraag. Stelt de IND een strafbaar feit vast, zoals fraude of vervalste documenten gebruiken (valsheid in geschrifte)? Dan doet de IND aangifte bij de politie.
IND deelt geen informatie
U krijgt geen informatie over de gevolgen van uw melding. De IND mag die informatie niet met u delen. Dit staat in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De AVG is een wet die privacy regelt in Nederland.
-
Meer informatie
Hebt u nog vragen over het melden van fraude of misbruik? Of kunt u de melding niet doen met het fraudeformulier of een brief? Bel dan 088 – 043 6663. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur.
-
Phishing
Wat is phishing?
Phishing is een vorm van criminaliteit. Oplichters doen alsof ze iemand anders zijn om uw persoonlijke gegevens en wachtwoorden te achterhalen. Ze sturen berichten naar uw e-mailadres of uw telefoon. Vaak zit er bij het bericht een linkje naar een bepaalde website.
Voorbeelden van phishing
U wordt bijvoorbeeld naar een valse website gelokt die lijkt op een echte site. Via die valse site probeert men uw persoonlijke gegevens te krijgen, zoals inloggegevens.Ook kan het zijn dat u een e-mail, WhatsApp of sms krijgt van een nummer dat u niet kent. In het bericht staat dat u uw accountgegevens of bankgegevens na moet kijken. En of u uw gegevens kunt bevestigen. Het kan lijken alsof het bericht persoonlijk aan u geschreven is. En er kan een bijlage bij het bericht zitten dat gevaarlijke software installeert als u de bijlage opent. Bijvoorbeeld software die bestanden blokkeert. En dat u een geldbedrag moet betalen om weer toegang te krijgen tot uw bestanden.
Vaak proberen de oplichters u bang te maken. Ze vragen u bijvoorbeeld om meteen actie te ondernemen. Of om meteen een bepaald geldbedrag te betalen. Of u krijgt een melding dat er iets mis is met uw account. En de oplichter zeggen dat er iets gebeurt wat u niet wilt, als u niet meteen doet wat zij zeggen. Wees altijd alert en doe niet zomaar meteen wat ze u vragen.
Wat kunt u doen?
Wees altijd alert. Zeker als een onbekende afzender contact met u zoekt. Of als een afzender zich voordoet als iemand van de IND. En pas op voor verleidingstactieken. Zorg dat het antivirusprogramma en de firewall van uw computer bijgewerkt zijn.Sms
Krijgt u een verdachte sms? Druk dan niet op de link naar de webpagina. Doet u dat wel? Dan kunt u mogelijk kwaadaardige codes op uw telefoon downloaden. Controleer altijd de afzender van het bericht.
E-mail
Krijgt u een verdachte e-mail? Let dan goed op de afzender en controleer het e-mailadres. Klik niet zomaar op linkjes in de mail. En open geen bijlages die bij de e-mail zitten. De IND vraagt u nooit om persoonlijke gegevens via e-mail te sturen.
Hebben we toch persoonlijke gegevens van u nodig? Dan gebruiken we Mijn IND of Zivver. Zivver is een beveiligd mailprogramma. Lees meer over veilig mailen via Zivver.
Websites
In veel phishing-berichten staan klikbare links naar een website. Gaat het linkje naar een website die u niet kent? Controleer het webadres. Vaak klopt het webadres van imitatiewebsites niet. Er zitten bijvoorbeeld spelfouten in.
Inloggen
Moet u ineens op een andere manier inloggen dan u gewend bent? Log dan niet in en sluit de pagina.Steeds andere vormen van oplichting
Oplichters verzinnen steeds nieuwe manieren. Het kan dus zijn dat ze iets proberen op een manier die u nog niet kent. Twijfelt u of een bericht wel echt van de IND komt? Neem dan contact met ons op.Meer informatie
Denkt u dat u te maken hebt met phishing? Bel dan 088 043 04 30. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur.