Klachten over IND
Klacht indienen
U kunt uw klacht op 2 manieren indienen:
- Via het online klachtenformulier. Ook iemand anders kan de klacht voor u indienen. U moet deze persoon wel eerst machtigen. Gebruik het volgende formulier:
- Via de telefoon. Bel ons op +31 (0)88 043 0470.
Hebt u een klacht over de behandelduur van uw aanvraag? Dan kunt u de IND in gebreke stellen.
Behandeling klacht
De behandeling van uw klacht bestaat uit de volgende stappen:
- De IND registreert uw klacht. Hoort uw klacht niet bij de IND? Dan sturen we uw klacht door naar de juiste organisatie. U krijgt een brief waarin staat naar welke organisatie we uw klacht hebben doorgestuurd.
- U krijgt een ontvangstbevestiging.
- De IND kijkt waar u klacht over gaat en of uw klacht compleet is. Is meer informatie nodig? Dan nemen we contact met u op.
- Binnen 6 weken krijgt u antwoord op uw klacht.
Niet tevreden met antwoord op klacht
Bent u niet tevreden met het antwoord van de IND? Dan kunt u het volgende doen:
- Vraag de Nationale Ombudsman om een onderzoek naar uw klacht. Doe dit binnen 1 jaar nadat u het antwoord op uw klacht hebt gehad.
- Ga met uw klacht naar de Commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven van de Tweede Kamer. Of naar de Commissie voor de Verzoekschriften van de Eerste Kamer.