Klachten over IND

Laatste update: 20 augustus 2024

U wilt een klacht indienen over de IND. Lees hoe u een klacht indient en hoe de IND de klacht behandelt.

Klacht indienen

Wilt u een klacht indienen omdat de beslistermijn van uw aanvraag voorbij is? Dan kunt u de IND in gebreke stellen. Gebruik hiervoor dit formulier:

Hebt u een andere klacht? Dan kunt u die op 2 manieren indienen:

Behandeling klacht

De behandeling van uw klacht bestaat uit de volgende stappen:

  1. De IND registreert uw klacht.
  2. U krijgt een ontvangstbevestiging met uitleg over de behandeling van uw klacht.
  3. Binnen 6 weken krijgt u antwoord op uw klacht.

Hoort uw klacht niet bij de IND? Dan sturen we uw klacht door naar de juiste organisatie. U krijgt een brief waarin staat naar welke organisatie we uw klacht hebben doorgestuurd.

Niet tevreden met antwoord op klacht

Bent u niet tevreden met het antwoord van de IND? Dan kunt u het volgende doen: