Klacht indienen
Wilt u een klacht indienen omdat de beslistermijn van uw aanvraag voorbij is? Dan kunt u de IND in gebreke stellen. Gebruik hiervoor dit formulier:
Hebt u een andere klacht? Dan kunt u die op 2 manieren indienen:
- Via het online klachtenformulier.
Wilt u dat iemand anders de klacht voor u indient? Gebruik dan dit machtigingsformulier:
- Via de telefoon. Bel ons op +31 (0)88 043 0470.
Behandeling klacht
De behandeling van uw klacht bestaat uit de volgende stappen:
- De IND registreert uw klacht.
- U krijgt een ontvangstbevestiging met uitleg over de behandeling van uw klacht.
- Binnen 6 weken krijgt u antwoord op uw klacht.
Hoort uw klacht niet bij de IND? Dan sturen we uw klacht door naar de juiste organisatie. U krijgt een brief waarin staat naar welke organisatie we uw klacht hebben doorgestuurd.
Niet tevreden met antwoord op klacht
Bent u niet tevreden met het antwoord van de IND? Dan kunt u het volgende doen:
- Vraag de Nationale Ombudsman om een onderzoek naar uw klacht. Doe dit binnen 1 jaar nadat u het antwoord op uw klacht kreeg.
- Ga met uw klacht naar de Commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven van de Tweede Kamer. Of naar de Commissie voor de Verzoekschriften van de Eerste Kamer.