Het verhaal van Thamara

‘Recht is recht en krom is krom: wat in de systemen staat moet kloppen’

Thamara is een echte administratieve duizendpoot die zich al 25 jaar een weg baant door de IND. Inmiddels werkt ze als kwaliteitsmedewerker bij het team Titel en Identiteit en zorgt ze ervoor dat een aanvrager op ieder moment met de juiste verblijfstatus in Nederland is geregistreerd. ‘Recht is recht en krom is krom: wat in de systemen staat móet kloppen. Zonder de juiste registraties, kunnen aanvragers tegen grote problemen aanlopen.’

Het team Titel en Identiteit zorgt ervoor dat de aanvrager altijd correct geregistreerd staat in de IND-systemen, inclusief de juiste verblijfstitel, verwijderbaarheidstitel en identiteit. Daarnaast is het team verantwoordelijk voor het opsporen en oplossen van onjuiste (persoons)gegevens in INDiGO, het systeem dat de registratie beheert.
Twee mensen in gesprek
Foto van Thamara
Elke aanvrager is een mens zoals jij en ik. Een mens met dromen

Rechtmatig in Nederland of niet?

Verblijfs- en verwijderbaarheidstitels? Dat is een mond vol, maar wat houdt het precies in? Thamara legt uit: ‘Verblijfstitels geven aan wat de status van een aanvrager is. En of iemand rechtmatig in Nederland mag verblijven. Verwijderbaarheidstitels tonen aan in hoeverre iemand geen recht (meer) heeft om hier te verblijven. Deze gegevens worden gedeeld met andere organisaties, zoals gemeenten, de Belastingdienst, het COA en de Vreemdelingenpolitie. Administratieve nauwkeurigheid is hierbij dus ontzettend belangrijk. Want alleen met de juiste verblijfstitel mag iemand werken in Nederland of aanspraak maken op toeslagen of een uitkering.’

Het systeem moet kloppen

Als kwaliteitsmedewerker is Thamara medeverantwoordelijk voor de nauwkeurigheid van deze gegevens. Ze zegt: ’De ene keer zorg ik ervoor dat een persoon gesignaleerd wordt in het systeem, zodat de vreemdelingenpolitie daarop kan handelen. De andere keer dat een verblijfsvergunning goed in het systeem staat en dat een aanvrager daardoor de juiste rechten en plichten krijgt. Dat maakt voor mij geen verschil. Mijn uitgangspunt is altijd: het systeem moet kloppen. Die kwaliteit en nauwkeurigheid heb ik hoog in het vaandel staan.'

In de praktijk

Wat dat concreet betekent? ‘Laat ik een voorbeeld geven. Stel iemand met een verblijfsvergunning wil een ziektekostenverzekering afsluiten, maar wordt daarvoor geweigerd. De aanvrager belt dan naar de IND om te vragen wat er aan de hand is. Je kunt namelijk alleen een ziektekostenverzekering afsluiten als je rechtmatig in Nederland verblijft. Een IND-medewerker signaleert dat de titel van de aanvrager niet goed in het systeem staat. Dat komt dan bij ons team terecht en wij onderzoeken wat er aan de hand is. Soms gaat het om een registratiefout en dan herstellen we die. Soms is een verblijfstitel inderdaad veranderd en klopt het systeem. De aanvrager moet dan andere stappen zetten om weer de juiste verblijfstitel te krijgen.'

Stuiterbal

Met haar 25 jaar IND-werkervaring is Thamara bijna onderdeel van het meubilair. Toch heeft ze zich nog geen dag verveeld. ‘Vroeger dacht ik altijd dat kantoorwerk niets voor mij was. Maar uitzoeken hoe een werkproces in elkaar zit en bijdragen aan verbeteringen, dat vind ik wél heel leuk. Ik ben een stuiterbal en ben in de loop der jaren in allerlei hoeken van de IND beland. Van teamondersteuner naar team assistent en van klachtenverwerker naar administratief medewerker, ik heb op veel plekken meegewerkt. Maar sinds 17 jaar ligt dit balletje redelijk stabiel op haar plek, bij het team Titel en Identiteit.’

Werken voor mensen met dromen

Een mooie prestatie. En tegelijk bijzonder. Want 25 jaar bij dezelfde organisatie, dat horen we niet vaak meer. Waarom Thamara zo op haar plek zit? ‘Dat heeft meerdere redenen. Allereerst gaat deze sector me aan het hart. Elke aanvrager is een mens zoals jij en ik. En elk mens heeft dromen. Al onze aanvragers zijn met een droom naar Nederland gekomen en hebben daarvoor hun geboorteland achtergelaten. Of dat nu voor de liefde is, door oorlog of voor werk, dat maakt uiteindelijk niet uit. Ze geloofden ergens in en zijn hier terechtgekomen. Dat zijn de mensen waarvoor ik mijn werk doe. En voor hen wil ik het goed doen.’

Veilig en vrij

Thamara vervolgt: ‘Daarbij komt dat ik de IND een hele prettige organisatie vind om voor te werken. Er werken hier 5.000 mensen, allemaal met hun eigen persoonlijkheid en karaktertrekjes. Dan is het belangrijk dat iedereen zich geaccepteerd en veilig voelt. Dat heb ik in al die jaren zeker zo ervaren. Bovendien heb ik hier vrijheid en dat houdt me op de been.’

Persoonlijke balans

Vrijheid in een organisatie die onder grote maatschappelijke druk staat? Hoe moeten we dat zien? Thamara vervolgt: ‘Natuurlijk heb ik mijn verplichtingen. Als ik het over vrijheid heb, dan doel ik niet op werktijden of werkdruk. Ik bedoel de vrijheid waarmee ik mijn werk invul en welke balans voor mij persoonlijk werkt. Thuiswerken, bijvoorbeeld. Dat vind ik heerlijk en daar is hier ruimte voor. Daarnaast is er oog voor mijn persoonlijke ontwikkeling: ik mag mijn talenten ontdekken en laten groeien. Soms kijk ik naar andere organisaties of naar andere landen en dan denk ik: ik mag in mijn handjes knijpen.’  
Meer weten over verblijfstitels en -codes? Lees dan ook het achtergrondartikel Verblijfstitels en code 98.
 

Meer verhalen

Het verhaal van Marisa

‘Iedereen die ik hier ontmoet, wil het beste voor de samenleving’ Werken bij bedrijfsvoering, is dat niet saai? Integendeel, vindt Marisa. Bedrijfsvoering is volgens…

Het verhaal van Jo-Ann

'Goede samenwerking gaat hand in hand met goede communicatie' De IND staat regelmatig in de schijnwerpers: in het nieuws, in het politieke debat, op de sociale…

Het verhaal van Tara

‘Ik zorg voor de juiste mensen op de juiste plek, op het juiste moment’ Werken bij de IND? Zeker doen, vindt Tara. Als adviseur werving en selectie weet ze als geen ander…