Het verhaal van Laura

‘ICT betekent hier meer dan techniek’

Van geo-data tot hackathons: Laura Kreuk weet er alles van. De ICT-medewerkster bij de afdeling Datadiensten van de IND vertelt alles over haar baan. “ICT betekent hier meer dan techniek. En werken meer dan werk.”
Laura op kantoor
Foto van Laura
Dat ik met mijn technische kennis een bijdrage kan leveren, maakt me heel blij.

Laura werkt net 7 maanden als data scientist voor de IND en kreeg al snel een boeiend project op haar bordje: een case inbrengen bij een hackathon van de TU Delft. “Terug op mijn oude school”, vertelt ze. “De technische universiteit organiseerde deze hackathon en daar hebben we samen met I-partnerschap van het Ministerie van Binnenlandse aan meegedaan. We wilden kijken of wij als immigratiedienst geïnspireerd kunnen worden door studenten met een frisse blik op asielstromen. We hebben een case samengesteld waar zij 24 uur lang in groepjes aan konden werken. Daarin vroegen we of de studenten op basis van openbare geo-data de instroom van asielzoekers konden visualiseren en voorspellen. Die geo-data kan van alles zijn. Van weerberichten tot politieke ontwikkelingen, of vluchtroutes die op social media worden besproken.”

Werken om iets belangrijks op te leveren

Datadiensten van de immigratiedienst is een jonge en innovatieve afdeling  die nog niet zo lang bestaat. Laura´s opleiding en werkervaring bleken echter perfect aan te sluiten. Haar opleiding technische informatica aan de universiteit in Delft sloot zij af met een master in data science. Om vervolgens als consultant aan de slag te gaan bij een grote organisatie voor bedrijfsadvies. “Ik hield me daar veel bezig met wetgeving en het implementeren daarvan”, vertelt ze. “Ongeveer een jaar geleden begon het werk me tegen te staan. Het was droge kost. Maar dat was nog niet eens het grootste probleem. Het voelde alsof ik werkte om te werken. Dat wil ik niet. Ik wil werken om iets belangrijks op te leveren. Iets wat ertoe doet.”

Het onvoorziene voorspellen

De ICT’er had zelf niet zo snel aan de IND gedacht toen ze op banenjacht ging. “Het was een recruiter die mij benaderde en me enthousiast maakte voor de afdeling Datadiensten. Ik zag meteen voor me wat ik daar zou kunnen betekenen. En intussen weet ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt. De IND is een grote organisatie en heeft met veel complexe zaken te maken. Data science kan helpen om voorspellingen te maken op basis van ongestructureerde historische data of trend analyses – ontwikkelingen waarmee de IND vrijwel altijd te maken krijgt.” Responsiviteit is de term die de IND daar intern voor gebruikt: snel en flexibel kunnen inspelen op ontwikkelingen in de buitenwereld. Laura: “Zonder data science zijn zulke voorspellingen niet goed mogelijk. Dan mis je de inzichten om snel te reageren op onvoorziene omstandigheden. En dat laatste is iets wat constant van de IND wordt gevraagd.”

Nieuwe inzichten opgedaan

De hackathon in Delft leverde Laura en haar collega’s zoals gehoopt een aantal inzichten op. “De IND heeft altijd te maken met piekdruktes. Grote gebeurtenissen in de wereld komen bovenop de ‘ normale’ pieken en dalen – die bijvoorbeeld kunnen afhangen van de seizoenen. Als ergens oorlog uitbreekt, ligt het in de lijn der verwachting dat meer mensen naar Nederland komen.” De studenten bleken zich tijdens de hackathon vooral te richten op het kwantificeren van die verwachtingen. “Hoeveel mensen komen er dan precies? En wanneer komen zij? Laura: “De ene groep kwam met een kaart van de hele wereld. Anderen kwamen met een lijst landen waarvan een hoge of lage instroom werd verwacht. De komende tijd gaan we aan de slag met hun inzichten. Erg cool om mee bezig te zijn!”

Slimme zoekalgoritmes inzetten

Laura is ondertussen bij meer projecten betrokken. “Een ander project waaraan ik nu meewerk gaat over klantkanalen. Veel mensen zoeken contact met de IND over hun asielaanvraag. Dat doen ze op verschillende manieren en via verschillende kanalen. Ons team gebruikt slimme zoekalgoritmes om die vragen inzichtelijk te maken. Zodat we het werk van onze collega´s makkelijker en efficiënter maken. Kunnen we bijvoorbeeld de lijst met veel gestelde vragen verbeteren als blijkt dat veel chatvragen over hetzelfde onderwerp gaan? Met dit soort inzichten die kunnen we nog veel meer verbeteringen aanbrengen, of aanbevelingen doen.”

Mensen niet te lang in onzekerheid laten

Er is nog een project waar Laura erg enthousiast over is. “Die zit nog in de experimenteerfase. Maar we willen leren voorspellen hoelang een individuele asielaanvraag ongeveer zal duren. Dat doen we dan op basis van verschillende aspecten, zoals het land van herkomst en het soort aanvraag. Die data willen we dan gebruiken om transparanter te zijn naar de aanvrager. Om preciezer aan te geven hoe lang zij ongeveer moeten wachten op een beslissing van de IND, in plaats van alleen de wettelijke beslistermijn te benoemen. Dat is toch een stuk klantvriendelijker voor mensen die vaak lange tijd in onzekerheid leven.”

Bijdragen met technische kennis

Volgens Laura verwacht de buitenwereld veel flexibiliteit van de IND. “Dat zie ik binnen de organisatie terug. “Ik werk hier nog niet zo lang, maar binnen de IND is ruimte om te experimenteren. Om te proberen. We zoeken daarbij ook veel collega’s binnen de organisatie op. Waar lopen zij in de praktijk tegenaan? Wat speelt er bij hen op de werkvloer? En hoe kunnen we met ICT en data helpen om daar verbetering in aan te brengen? Ik voel dat we de komende jaren met alle nieuwe inzichten en innovaties veel efficiëntie gaan winnen. Dat ik daar met mijn technische kennis een bijdrage aan kan leveren, maakt me heel blij.”

Meer verhalen

Het verhaal van Frank

“Ik hou niet van wachten en onzekerheid. Dus dat wil ik voor onze aanvragers ook niet.” Frank Warringa is portfoliomanager bij de directie informatievoorziening (IV) van de IND. In zijn…

Het verhaal van Martje

“Ik wil voor medewerkers zorgen, zodat zij voor klanten kunnen zorgen” De IND heeft sinds kort officieel een eigen academie. Collega en faculteitscoördinator Martje…

Het verhaal van Sharon

“Wat mijn beslissing ook is, ik help mensen om een volgende stap in hun leven te zetten” Sharon Gogar is hoor- en beslismedewerker bij de afdeling Nareis van de IND. Daar besluit zij of…