Voorlopig geen beslissing voor asielzoekers uit Libanon
De Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) neemt voorlopig geen beslissing over de asielaanvragen van Libanezen. Vanwege de…
Het is druk bij de IND-loketten. Aanvragers moeten daardoor twee tot drie keer langer wachten op een afspraak dan normaal, bijvoorbeeld voor het afhalen van een verblijfsdocument of het afnemen van biometrie. Dit is heel vervelend. De IND doet er alles aan om de wachttijd te verkorten, maar verwacht dat het enige tijd duurt voordat het is opgelost.
Om meer aanvragers in de gelegenheid te stellen om langs te komen bij een IND loket zijn de deuren vaker open op zaterdag. Daarnaast wil de IND meer verblijfsdocumenten uitreiken op plaatsen waar groepen aanvragers verblijven, bijvoorbeeld bij bedrijven of op universiteiten. Ook onderzoekt de IND de mogelijkheid om verblijfsdocumenten in bijzondere gevallen aan huis te bezorgen.
Het voorjaar is altijd een drukke periode bij de loketten van de IND. Onder meer door expats die vanaf de zomer in Nederland willen wonen en werken en internationale studenten die zich aanmelden voor het nieuwe collegejaar. Toch is de wachttijd dit jaar nog hoger dan voorheen. Dit komt onder meer doordat er een sterke toename te zien is in het aantal kennismigranten. En doordat aanvraagprocedures voortgezet kunnen worden nu de corona reisbeperkingen weggevallen zijn.
Naast het toegenomen aantal aanvragen is de capaciteit op de loketten een beperkende factor. Er zijn gewoonweg meer handen nodig om bijvoorbeeld een biometriezuil te bedienen of verblijfsdocumenten uit te reiken. De krapte op de arbeidsmarkt is ook voor de IND een uitdaging bij het werven van nieuwe medewerkers.
De IND ontvangt de laatste tijd veel e-mails en telefoontjes. De IND kiest er momenteel voor om beter bereikbaar te zijn via de telefoon. Daarom zijn er minder medewerkers beschikbaar om e-mails te beantwoorden. Dit kan ervoor zorgen dat langer gewacht moet worden op een antwoord dan voorheen.