Problemen met Portaal Zakelijk? Of een vraag over het gebruik? Kijk of u het antwoord kunt vinden in deze lijst veelgestelde vragen.
Deze melding ontvangt u van uw e-Herkenning provider, niet van het portaal van de IND. Om toegang te hebben tot portaal zakelijk dient u te beschikken over betrouwbaarheidsniveau 3, “Toegang tot het portaal: immigratie- en naturalisatiedienst”. Controleer of dit het geval is.
Binnen bedrijven die gebruik maken van meerdere e-Herkenningsproducten, bijvoorbeeld om ook gebruik te maken van diensten van de Belastingdienst of Douane, is er doorgaans een centrale gebruiker die andere gebruikers binnen het bedrijf kan voorzien van de juiste autorisatie. Als er een dergelijke gebruiker aanwezig is binnen het bedrijf laat deze dan uw autorisatie controleren.
Verder is het belangrijk dat e-Herkenning voor u is aangevraagd voor het juiste KvK nummer. Bij bedrijven die over meerdere KvK nummers beschikken kan het voorkomen dat e-Herkenning accounts van (nieuwe) medewerkers (per ongeluk) aangevraagd zijn voor verschillende KvK nummers. Het effect hiervan is dat deze medewerker niet in hetzelfde account zullen kunnen inloggen en dus ook niet dezelfde lopende aanvragen kunnen zien.
In dit geval is het raadzaam contact op te nemen met het adres genoemd onder het kopje technische problemen portaal zakelijk. Mogelijk staan een of meerdere bedrijfsgegevens niet correct (meer) in het achterliggende IND-systeem. Vergeet niet een print screen, waarop ook de adresbalk van de browser zichtbaar is, toe te voegen.
Het is alleen mogelijk in te loggen namens een erkend referent. Controleer of uw klant inderdaad erkend referent is. Is dit het geval? Neem dan contact met ons op via het adres genoemd onder het kopje technische problemen portaal zakelijk. Mogelijk staan een of meerdere bedrijfsgegevens niet correct in het achterliggende IND-systeem.
E-herkenning is persoonsgebonden. Een account kan dus niet doorgegeven worden aan een collega. Als u toch met het account van een collega inlogt zult u rechtsboven in het scherm de naam van de collega zien waar het e-herkenningsaccount oorspronkelijk voor is aangevraagd. Dit kan niet aangepast worden.
Alleen zaken die digitaal ingediend zijn, zijn terug te zien zijn in het portaal. Schriftelijke aanvragen worden niet getoond in het portaal.
Als u gemachtigd bent om met het KvK-nummer van een ander bedrijf in te loggen in het portaal en aanvragen in te dienen, ziet u bij de lopende aanvragen alleen de zaken, die u namens dat bedrijf ingediend heeft. Zaken die door het bedrijf zelf of een andere gemachtigde zijn ingediend, ziet u niet.
Afgeronde aanvragen zijn nog 28 dagen zichtbaar maar verdwijnen daarna uit het overzicht lopende aanvragen.
Sinds kort kunt u het administratieadres zoals dat bij ons bekend is controleren in het portaal onder het kopje "accountinformatie".
Als het adres van uw bedrijf wijzigt bent u verplicht om het gewijzigde adres binnen 2 weken door te geven aan de IND.
U kunt hiervoor gebruik maken van het digitale formulier 'Melding wijziging positie referent', beschikbaar in het Portaal Zakelijk. In dit formulier kiest u voor de optie:
Het adres waar de administratie van de onderneming, organisatie of rechtspersoon wordt gevoerd wordt gewijzigd'.
Nb. U kunt ook
het schriftelijk formulier op de pagina 'Wettelijke verplichtingen (erkend) referent arbeid' gebruiken om een wijziging in het administratieadres door te geven. Andere adreswijzigingen, zoals het postadres of bezoekadres, kunnen uitsluitend met het schriftelijke meldingsformulier worden doorgegeven.
Als u een online aanvraag voor gezinsleden van uw werknemer indient, ziet u deze bijna altijd direct terug in Portaal Zakelijk. Soms is de aanvraag niet direct zichtbaar, omdat we deze handmatig moeten verwerken. Dit duurt gemiddeld 5 werkdagen. Is uw aanvraag na die tijd nog niet terug te zien in Portaal Zakelijk? Dan kunt u contact opnemen met de IND.
Vanwege een technisch probleem registreren we deze aanvraag soms als schriftelijk in plaats van online. Schriftelijke aanvragen worden echter niet getoond in het lopende aanvragen overzicht in Portaal Zakelijk. Er wordt gewerkt aan een oplossing.
Tijdens het invullen van het digitale formulier aanvraag verlenging kennismigrant of het digitale formulier aanvraag verlenging gezinsleden kennismigrant verschijnt de melding "deze dienst is op dit moment niet beschikbaar. Probeer het later nog een keer". Ik kan niet verder met mijn aanvraag. Wat is er aan de hand?
Dit is een bekend probleem dat we inmiddels van meerdere zakelijke klanten te horen hebben gekregen. Het probleem is vermoedelijk ontstaan tijdens een recente software update. De technici bij de IND zijn druk bezig deze formulieren te herstellen.
Controleer of u alles op de pagina hebt ingevuld. U kunt daarna op volgende klikken.
Zorg dat uw internet browser (Internet Explorer, Safari, Firefox, Chrome) up-to-date is. Anders werkt de knop volgende niet. Update uw browser en probeer het nogmaals.
Veel vragen hebben een toelichting. Klik op de link bij de vraag. Er verschijnt een uitklaptekst met een toelichting op de vraag.
U kunt alleen pdf-bestanden uploaden. Elk document mag maximaal 8 MB groot zijn. Lees meer over Documenten uploaden.
U moet de fotokaart per post naar de IND sturen. De fotokaart kunt u niet uploaden, omdat de kwaliteit van de foto dan niet goed genoeg is.
U kunt in principe alleen de documenten uploaden die in de aanvraag genoemd worden.
Hebt u uw aanvraag al ingediend en wilt u aanvullende documenten uploaden? Dit kan zolang er nog niet op uw aanvraag is beslist. U kunt de aanvullende documenten als volgt uploaden:
Neem contact op met de IND. Wij kunnen nakijken of wij uw aanvraag goed hebben ontvangen.
Is uw aanvraag niet ontvangen? De IND stort het door u betaalde bedrag terug op uw rekening. U moet een nieuwe aanvraag indienen.
De IND stort het te veel betaalde bedrag automatisch terug op uw rekening. U hoeft hiervoor niets te doen.
U wilt uw aanvraag tussentijds opslaan. Dit gaat als volgt:
Vaak verschijnt er nog een vervolgvraag. Dit hangt af van uw browser/browserinstelling. Hebt u bijvoorbeeld Internet Explorer? Dan verschijnt onder in uw scherm de tekst
Wilt u het bestand openen of opslaan? Als u kiest voor
opslaan, dan bewaart Internet Explorer dit bestand standaard in de map
Downloads. Het opgeslagen bestand eindigt op
.tfa. U hebt nu uw online aanvraag tijdelijk opgeslagen op uw eigen computer.
U vindt de opgeslagen aanvraag als volgt:
Door een technisch probleem kunt u soms een tussentijds opgeslagen aanvraag niet opnieuw openen. De oorzaak is dat het tussentijds opgeslagen bestand te groot is. U kunt dit voorkomen door de aanvraag tussentijds op te slaan zonder geüploade documenten. En de document pas te uploaden als u het bestand later opnieuw opent en de aanvraag indient. Er wordt gewerkt aan een oplossing.