Veelgestelde vragen en antwoorden Portaal Zakelijk
Foutmeldingen
-
Waarom krijg ik bij het inloggen een foutmelding dat ik niet de juiste machtiging eHerkenning heb?
open minusDeze melding ontvangt u van uw eHerkenning provider. Controleer of u betrouwbaarheidsniveau 3 'Immigratie- en Naturalisatiedienst: Toegang tot het portaal' hebt. U hebt dit nodig om toegang te krijgen tot Portaal Zakelijk.
Bedrijven die gebruikmaken van eHerkenning voor meerdere diensten van andere organisaties, zoals Belastingdienst of Douane, hebben vaak een centrale gebruiker. Een centrale gebruiker geeft andere gebruikers binnen het bedrijf de juiste autorisatie. Is er een centrale gebruiker binnen uw organisatie? Laat deze centrale gebruiker dan uw autorisatie controleren.
Heeft uw bedrijf meerdere KVK-nummers? Dan is het ook belangrijk om te controleren of uw eHerkenning voor het juiste KVK-nummer is aangevraagd.
-
Als ik inlog in het portaal krijg ik de foutmelding dat deze dienst niet voor mij beschikbaar is. Kort geleden logde ik nog zonder problemen in. Hoe kan dit?
open minusMogelijk staan een of meerdere bedrijfsgegevens niet goed (meer) in ons systeem. Stuur een e-mail naar Servicedesk Portaal Zakelijk met een printscreen waarop ook de adresbalk van de browser zichtbaar is.
-
Welke browser kan ik het beste gebruiken?
open minusU kunt het beste een van de volgende browsers gebruiken:
- Microsoft Edge
- Google Chrome
- Safari
- Mozilla Firefox
-
Ik ben gemachtigd om namens een ander bedrijf in te loggen in het portaal. Alleen krijg ik een foutmelding na het invoeren van mijn eigen KVK-nummer en die van het andere bedrijf. Volgens de melding is deze dienst niet voor mij beschikbaar. Hoe kan dit?
open minusHet is alleen mogelijk in te loggen namens een erkende referent. Controleer of uw klant erkende referent is. Is dit het geval? Stuur dan een e-mail naar Servicedesk Portaal Zakelijk. Mogelijk staan een of meerdere bedrijfsgegevens niet goed in ons systeem.
eHerkenning en machtigingen
-
Is het mogelijk om het eHerkenningsaccount van een collega over te nemen?
open minusU kunt het account van een collega niet overnemen, want een eHerkenningsaccount is persoonlijk. Kijk op de website van eHerkenning voor meer informatie en het aanvragen van eHerkenning.
-
Hoe regel ik als gemachtigde (intermediair) toegang tot Portaal Zakelijk voor mij of mijn collega’s?
open minusAls u namens een andere organisatie wilt inloggen in Portaal Zakelijk, hebt u een ketenmachtiging nodig. Een ketenmachtiging bestaat uit 2 onderdelen:
- Uw organisatie is gemachtigd als intermediair door de organisatie namens wie u inlogt in Portaal Zakelijk. Dit noemen we een horizontale machtiging.
- Specifieke medewerkers van uw organisatie zijn gemachtigd om Portaal Zakelijk te gebruiken namens een andere organisatie. Dit noemen we een verticale machtiging.
Uw organisatie moet een horizontale machtiging hebben voor u de verticale machtiging voor uw medewerkers kunt regelen. De beheerder van eHerkenning of de leverancier kan u hierbij helpen. Lees meer over een ketenmachtiging regelen op eHerkenning.nl.
-
Hoe weet ik of ik gebruikmaak van een machtiging via de IND en geen ketenmachtiging via eHerkenning?
open minusZiet u onderstaand scherm als u inlogt in Portaal Zakelijk? Dan logt u in met een machtiging via de IND. Zodra u een ketenmachtiging gebruikt, ziet u onderstaand scherm niet meer. Vanaf 4 november 2024 kunt u niet meer via dit scherm inloggen. Een ketenmachtiging is dan verplicht om in te loggen namens een andere organisatie.
-
Kost een ketenmachtiging geld?
open minusJa, dat is mogelijk. Wat de kosten zijn verschilt per leverancier van eHerkenning. Leveranciers mogen kosten rekenen voor het gebruik van eHerkenning en ketenmachtigingen. Dit mag omdat deze diensten niet betaald worden uit belastingopbrengsten (in tegenstelling tot DigiD).
Lees een uitleg over kosten op eHerkenning.nl. -
Ik krijg in eHerkenning de melding dat ik niet over de juiste machtiging beschik. Hoe kan dat?
open minusDan is de ketenmachtiging nog niet goed geregistreerd. Neem contact op met de beheerder van eHerkenning binnen uw organisatie.
Online aanvragen in Portaal Zakelijk
-
Ik vul een formulier in, maar sommige velden blijven leeg. Hoe kan dit?
open minusHet is belangrijk dat u het formulier van boven naar beneden invult. Vul bijvoorbeeld eerst het geboortejaar in en daarna pas het geboorteland. Doet u dit niet? Dan ziet u lege velden in het formulier.
-
De knop ‘volgende’ werkt niet. Wat moet ik doen?
open minusControleer of u alles op de pagina hebt ingevuld. U kunt daarna op volgende klikken. Zorg dat uw internet browser is geüpdatet. Anders werkt de knop ‘volgende’ niet. Update uw browser en probeer het nog een keer.
-
Ik begrijp een vraag niet. Waar vind ik een uitleg?
open minusVeel vragen hebben een toelichting. Klik op de link bij de vraag. Er verschijnt een uitklaptekst met uitleg op de vraag.
-
Hoe sla ik mijn aanvraag tussentijds op?
open minusU wilt uw aanvraag tussentijds opslaan. Dit gaat op de volgende manier:
- Ga in uw online aanvraag naar de menuknop.
- Klik op Opslaan.
Vaak komt er nog een vervolgvraag. Dit hangt af van uw browser of browserinstelling. Hebt u Internet Explorer? Dan komt er onder in uw scherm de tekst ‘Wilt u het bestand openen of opslaan? ‘ Als u kiest voor opslaan, dan bewaart Internet Explorer dit bestand standaard in de map Downloads. Het opgeslagen bestand eindigt op .tfa. U hebt nu uw online aanvraag tijdelijk opgeslagen op uw eigen computer.
-
Waar vind ik mijn opgeslagen aanvraag?
open minusU vindt de opgeslagen aanvraag op de volgende manier:
- Ga naar de homepage van Portaal Zakelijk en klik op Nieuwe aanvraag indienen.
- Kies de aanvraag waar u al mee was gestart.
- Log in met eHerkenning.
- Klik op de menuknop en selecteer Openen.
- Klik op Selecteer een bestand. De verkenner opent.
- Ga naar de map Downloads.
- Selecteer in de map Downloads het eerder opgeslagen .tfa-bestand.
-
Waarom lukt het niet om een tussentijds opgeslagen aanvraag te openen?
open minusDoor een technisch probleem kunt u soms een tussentijds opgeslagen aanvraag niet opnieuw openen. De oorzaak is dat het bestand te groot is. U kunt dit voorkomen door de aanvraag tussentijds op te slaan zonder geüploade documenten. Upload documenten pas als u de aanvraag indient. Wij werken aan een oplossing.
-
Waarom zijn mijn aanvragen niet terug te zien op het tabblad Lopende aanvragen?
open minusHet portaal laat schriftelijk en digitaal ingediende aanvragen zien. Digitaal ingediende aanvragen zijn de dag na indienen te zien in het portaal. U kunt schriftelijk ingediende aanvragen pas zien in het portaal als de IND deze aanvragen heeft verwerkt. Kunt u een digitaal ingediende aanvraag de volgende dag niet zien in het portaal? Mogelijk komt dat door een technisch probleem. Neem dan contact op met Team Zakelijk van de IND. Een van onze medewerkers gaat kijken naar uw aanvraag. Daarna kunt u binnen 5 werkdagen uw aanvraag zien in het portaal.
Hebt u toestemming (machtiging) om voor een ander bedrijf in te loggen in het Portaal? Dan ziet u alleen de aanvragen die u voor dat bedrijf hebt ingediend. U ziet geen aanvragen die het bedrijf zelf of een andere gemachtigde heeft ingediend.
Heeft de IND positief beslist op uw aanvraag en is het verblijfsdocument opgehaald? Dan verdwijnt de aanvraag na 28 dagen uit het overzicht van aanvragen die de IND in behandeling heeft.
-
Waarom is de aanvraag voor gezinsleden van een werknemer soms niet te zien in Portaal Zakelijk?
open minusDe aanvraag is soms niet direct te zien, omdat we deze handmatig moeten verwerken. Dit duurt gemiddeld 5 werkdagen. Is uw aanvraag na die tijd nog niet terug te zien in het portaal? Dan kunt u contact opnemen met de IND.
Door een technisch probleem registreren we deze aanvraag soms als schriftelijk in plaats van online. Schriftelijke aanvragen staan alleen niet in het overzicht lopende aanvragen in het portaal. Wij werken nog aan een oplossing.
Documenten uploaden in Portaal Zakelijk
-
Ik wil documenten uploaden. Hoe kan ik dit doen?
open minusU kunt alleen pdf-bestanden uploaden. Elk document mag maximaal 8 MB groot zijn. Lees meer over Documenten uploaden bij uw online aanvraag.
-
Waarom kan ik de fotokaart niet uploaden?
open minusDe fotokaart kunt u niet uploaden, omdat de kwaliteit van de foto dan niet goed genoeg is. U moet de fotokaart via de post naar de IND sturen. Het postadres staat op de fotokaart.
-
Ik wil meer stukken uploaden dan is toegestaan. Is dit mogelijk?
open minusU kunt alleen documenten uploaden die in de aanvraag staan.
-
Ik wil graag aanvullende stukken toevoegen aan een zaak. Is dit mogelijk?
open minusHebt u uw aanvraag al ingediend en wilt u aanvullende documenten uploaden? Dit kan zolang de IND nog niet op uw aanvraag heeft beslist.
U kunt de aanvullende documenten op de volgende manier uploaden:
- Log in op Portaal Zakelijk.
- Klik op Aanvragen en Meldingen.
- Open het formulier Aanvullende informatie.
Houd uw zaaknummer bij de hand. Het zaaknummer staat in de ontvangstbevestiging van de aanvraag.