2013 e-dienstverlening

Geen handgeschreven formulieren meer, maar een digitale, compleet ingevulde aanvraag. Met een eerste gedigitaliseerd aanvraagformulier doet e-dienstverlening haar intrede in 2013. Daarna gaat het snel. Er volgt een portaal voor zakelijke aanvragen en een verdere digitalisering van particuliere aanvragen. In 2016 start een programma om de e-dienstverlening verder door te ontwikkelen. Doel is om de primaire processen zoveel mogelijk te optimaliseren en te digitaliseren. Er komen daarom ketenkoppelingen tot stand met de Basisregistratie Personen en het Justitiƫle Documentatie Systeem. De e-dienstverlening wordt in de jaren daarna verder uitgebouwd. Er komt een aansluiting op de Berichtenbox van de overheid en een online afsprakenmodule.
Om tot een optimaal resultaat te komen worden aanvragers, medewerkers, gemeenten en andere stakeholders voortdurend bij de ontwikkeling van de e-dienstverlening betrokken. In 2018 staat de teller op 150.000 digitale aanvragen: een mijlpaal; het aantal digitale aanvragen overstijgt voor het eerst het aantal schriftelijke. Verder blijkt uit onderzoek dat de zakelijke klanten de digitale dienstverlening van de IND waarderen met een 7.8.