Het verhaal van Martje

“Ik wil voor medewerkers zorgen, zodat zij voor klanten kunnen zorgen”

De IND heeft sinds kort officieel een eigen academie. Collega en faculteitscoördinator Martje Foppen-Brunsting was de afgelopen anderhalf jaar betrokken bij de ontwikkeling daarvan. “Het geeft mij veel energie om zoiets wezenlijks te doen en betekenen voor mijn collega’s.”
portret
Foto van Martje
“Betekenis is belangrijk. Kunnen leren en bereiken wat ertoe doet voor jou als persoon”

Medewerkers van de IND kunnen bij de IND Academie terecht voor vakinhoudelijke opleidingen, cursussen en trainingen. En ook persoonlijke ontwikkeling, loopbaanontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. “Voorheen werden collega´s deels op de werkvloer opgeleid en deels konden zij zich inschrijven voor externe opleidingen. Nu is dit alles centraal belegd bij de IND Academie. Met een heel breed aanbod. En de opleidingen zijn veel eenvoudiger te vinden en in te plannen. Ik zie dat echt als een cadeautje voor de medewerkers.”

Waar hebben mensen behoefte aan?

Martje werkt voor de faculteit duurzame inzetbaarheid van de IND Academie. Als coördinator is zij verantwoordelijk voor een actueel opleidingsaanbod. “Dat is altijd in beweging”, vertelt ze. “Zo zie ik momenteel dat er een hoge werkdruk is en veel werkstress. Dan zorg ik ervoor dat we een opleiding ontwikkelen die daarbij past. Als medewerkers daar behoefte aan hebben natuurlijk. Dat laatste is heel belangrijk én een van de redenen waarom de IND Academie is opgezet. We willen dat onze opleidingen aansluiten bij de behoeften van medewerkers. Waar lopen zij tegenaan? Welke kennis missen zij? Hoe willen zij zichzelf ontwikkelen? Dat is altijd het uitgangspunt voor nieuwe opleidingen. Die kunnen we dan in-house ontwikkelen via een onderwijskundige. We kopen trouwens ook nog steeds goede opleidingen in.”

Niet alleen hard werken

“Ik werk zelf al sinds 2004 bij de IND”, vertelt Martje. Ze lacht: “Dat is al even. En ik heb allerlei functies gehad. Ik heb bijvoorbeeld als behandelaar gewerkt, en als beslismedewerker. Ik had het gaaf gevonden als de IND Academie er toen al was geweest. In ‘mijn tijd’ had je wel opleidingen, maar voor praktijkwerk werd je merendeels opgeleid door collega’s op de werkvloer. En als ik qua persoonlijke ontwikkeling iets wilde doen, wist ik niet zo goed waar ik dat moest zoeken. Ik ben blij dat dit nu anders is. Natuurlijk ben ik bij de IND om hard te werken. Maar ik ben er ook voor mezelf. Als ik goed in mijn vel zit, kan ik mijn werk ook beter doen. En dat geldt voor iedereen.”

Leren en ontwikkelen

‘Tijd vrijmaken’ is volgens Martje nog een van de grootste uitdagingen de komende tijd. “Met de hoge werkdruk die we momenteel bij de IND hebben, schiet dat er snel bij in. Het is moeilijk om mensen los te trekken van hun dagelijkse werk en ervoor te zorgen dat zij tijd nemen voor zichzelf. Dat vind ik ergens heel mooi om te zien. Iedereen in deze organisatie is ontzettend loyaal - naar collega’s, werkgever en klanten. Maar ergens is het ook een lastig gegeven. Want we willen écht dat leren en ontwikkelen een belangrijk onderdeel is van werken bij de IND.”

Heilige graal

De mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen en uit te dagen, zijn sowieso een reden waarom Martje al zolang bij de IND werkt. “Als je hier kansen wilt zien, zijn ze er ook. Dat vind ik mooi. Een vast contract en een salaris aan het einde van de maand; dat is al lang geen heilige graal meer. We moeten nog tot ons 67e hè. Dat is lang. En daarmee wordt betekenis steeds belangrijker. Kunnen leren en bereiken wat ertoe doet voor jou als persoon.”

Practice what you preach

Ondanks haar bomvolle agenda heeft Martje zelf ook gekozen voor een ontwikkeltraject. “Samen met de andere faculteitscoördinatoren volg ik een traject dat zich (onder andere) richt op adviesvaardigheden. Dat past perfect bij mijn functie en ik kan mijzelf daar zeker nog in ontwikkelen. Bij de IND Academie hebben we als slogan ‘groei in je wereldbaan’. Die is op mijzelf goed van toepassing. Ik vind het heel bijzonder als ik kijk hoe ik ooit begon bij de IND. Ik was toen een uitzendkracht aan de telefoonlijn. En nu heb ik een baan waar mijn hart ligt. Een functie waarin ik voor onze medewerkers kan zorgen, zodat zij voor zichzelf en onze klanten kunnen zorgen. Ik ben zo ver gekomen. Dat was nooit gelukt met alleen maar werken, werken, werken.”