Wegens een telefoonstoring is de IND telefonisch minder goed bereikbaar. Het kan daarom langer duren voor wij u te woord kunnen staan. Wij werken aan een oplossing en houden u op de hoogte.

Contact

IND gesloten op feestdagen

Op de volgende feestdagen is de IND gesloten:

  • Pasen: maandag 22 april 2019
  • Hemelvaart: donderdag 30 mei 2019 (vrijdag 31 mei ook gesloten)
  • Pinksteren: maandag 10 juni 2019
  • Eerste Kerstdag: woensdag 25 december 2019
  • Tweede Kerstdag: donderdag 26 december 2019


Kom met ons in contact

Afspraak maken

Als u een IND-loket wilt bezoeken, moet u voor een aantal producten en diensten online een afspraak maken.

Maak een afspraak
Veelgestelde vragen

Hebt u een vraag? U kunt ook kijken in onze lijst met veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen
Status van de aanvraag

​Wilt u de status van uw aanvraag weten? Elke aanvraag heeft een wettelijke of redelijke beslistermijn. De IND kan deze hele termijn gebruiken voor de behandeling van uw aanvraag.

Is de beslistermijn van uw aanvraag nog niet verlopen? Dan is uw aanvraag nog in behandeling. Wij kunnen u dan geen nadere informatie geven.

Twitter

​Volg ons Twitter-account @IND_NL. U kunt ook algemene vragen stellen via @IND_NL. Informatie over het gebruik van Twitter door de IND.

Twitter
E-mail

​Algemene vragen stelt u per e-mail via het contactformulier. Wilt u weten wat de stand van zaken is van een aanvraag? U moet de IND bellen. Bel niet naar de IND voor de status van uw aanvraag als de wettelijke beslistermijn nog niet is afgelopen. De IND kan u dan geen informatie geven over uw aanvraag.

Contactformulier
Telefoon

Heeft de IND uw zaak al in behandeling genomen? Bel dan altijd met uw contactpersoon. U vindt het telefoonnummer onder het kopje 'contactpersoon' in brieven van de IND (aan de rechterkant).

Hebt u nog geen contactpersoon? Bel 088 043 0430 (normale tarief). Vanuit het buitenland belt u +31 88 043 0430.

De IND is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.

Kijk eerst of uw vraag bij de veelgestelde vragen staat. 

Bel de IND
Loketten, kantoren, aanmeldcentra en expatcentra

De IND heeft in verschillende plaatsen loketten en kantoren. Klik op de link De locaties voor adressen en openingstijden.

Bij de IND loketten worden geen aanvraagformulieren geprint. Hebt u geen printer? Vraag dan of familie of vrienden het formulier voor u kunnen printen. Of ga naar de bibliotheek. 

De locaties
Post

​De IND heeft verschillende adressen waar u uw post naartoe kunt sturen.

Post
Fax

De IND heeft verschillende faxnummers. Deze kunt u gebruiken voor het faxen van stukken die bij uw aanvraag horen.

Stuur een fax
Klachten

​Hebt u een klacht over de IND? U kunt uw klacht per telefoon indienen via +31 (0)88 043 0470. Schrijft u uw klacht liever op? Vul dan het klachtenformulier in.

Dien een klacht in
Pers

​Bent u journalist of een andere vertegenwoordiger van de media? Dan kunt u met vragen terecht bij de woordvoerders van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Informatie voor de pers
Vertrouwelijke informatie of fraude melden

​Wilt u melding maken van een geval van fraude, misbruik of andere vertrouwelijke informatie? Dan kunt u gebruik maken van het formulier fraudesignaal.

Wilt u liever eerst telefonisch contact? U kunt bellen met het handhavingsinformatieknooppunt (HIK) van de IND via telefoonnummer +31 (0)88 043 6663.

Meld vertrouwelijke informatie of fraude
Voorlichting op locatie

​De IND geeft groepsvoorlichting en neemt deel aan maatschappelijke bijeenkomsten. Groepsvoorlichting kan gaan over aanvraagprocedures en beleid, maar ook over het werk van de IND in het algemeen, of de rol van de IND in de vluchtelingencrisis.

Informatie over voorlichting
Integriteitsmelding

​​Vermoedt u dat een medewerker van de IND niet eerlijk of onbetrouwbaar handelt? U kunt dit melden bij de IND.

Meld oneerlijk of onbetrouwbaar handelen van IND-medewerker
De IND is te laat met beslissen

​Is de beslistermijn van uw aanvraag verlopen? U kunt dit de IND laten weten via een ingebrekestelling.

Stel de IND in gebreke
Geluidsopnamen door de klant

​U hebt het recht om een geluidsopname te maken van een gesprek met een IND-medewerker. Hiervoor gelden wel een aantal spelregels.

Spelregels geluidsopname
Verstoringen

​Er zijn soms verstoringen van onze e-diensten. Deze verstoringen kunnen gepland zijn, maar ook ongeplande verstoringen komen voor. Op deze pagina vindt u een lijst met verstoringen.

Verstoringen e-diensten