Naturalisatieverzoeken in zeven jaar verdubbeld, wachttijd gehalveerd
Het aantal naturalisatieverzoeken is de afgelopen zeven jaar verdubbeld. In 2024 vroegen ongeveer 52.100 mensen de Nederlandse nationaliteit aan. In 2018 waren dit er nog 26.500. De gemiddelde wachttijd voor ingewilligde naturalisatieverzoeken is in zeven jaar tijd bijna gehalveerd van gemiddeld 344 dagen naar 182 dagen. Dit blijkt uit de Monitor Naturalisatie en Optie 2018-2024 die de IND vandaag publiceert.
In totaal vroegen ruim 316.000 mensen in de afgelopen zeven jaar de Nederlandse nationaliteit aan middels een naturalisatieverzoek. De meeste daarvan waren Syriërs (85.600), gevolgd door Eritreeërs (29.100) en Indiërs (18.400). Onder de verzoekers zijn net zoveel mannen als vrouwen. De IND willigde 97,3% van de verzoeken in.
Snellere besluiten
Naast de ingewilligde naturalisatieverzoeken worden ook afwijzingen sneller afgehandeld. Dit komt onder andere doordat de IND zijn werkprocessen verbeterde waardoor efficiënter kon worden gewerkt en er kwam meer capaciteit beschikbaar. Daarnaast kunnen beslissingen op naturalisatieverzoeken van Syriërs relatief eenvoudig worden genomen. Syriërs hoeven bijvoorbeeld geen paspoort of geboorteakte te overleggen en het is voor hen niet mogelijk om afstand te doen van de Syrische nationaliteit.
Nederlander worden via een optieverklaring
Als je in Nederland woont en aan bepaalde voorwaarden voldoet, kun je soms op een makkelijke en snelle manier Nederlander worden. Dat heet naturalisatie via een optieverklaring. Dit is eenvoudiger dan de gewone naturalisatieprocedure en verloopt rechtstreeks via de gemeente. In de periode 2018-2024 kregen 52.000 mensen langs deze weg de Nederlandse nationaliteit. De IND zag hierbij een piek in 2018 door een toegenomen aantal Britten die, aangejaagd door Brexit, Nederlander werden.
Ambitie
Een naturalisatieverzoek wordt ingediend in de gemeente waar men woont. Vervolgens wordt dit beoordeeld door de IND. Rhodia Maas, directeur-generaal IND: ‘We maken onze werkprocessen steeds efficiënter. Mensen die een naturalisatieverzoek indienen, krijgen sneller een antwoord en dat is een mooie stap vooruit in onze ambitie om de dienstverlening kwalitatief te verbeteren. We zien meer mogelijkheden om sommige stappen in onze samenwerking met gemeenten slimmer in te richten, bijvoorbeeld door digitalisering. Daar zetten we ons de komende maanden voor in zodat meer verzoeken sneller afgehandeld kunnen worden.’