2008-2013 INDiGO

Een digitale megaoperatie kondigt zich aan als duidelijk wordt dat het IND Informatie Systeem (INDIS) na 15 jaar aan vervanging toe is. Het klantinformatiesysteem voldoet niet meer aan de eisen van de tijd. Het project start in 2008. Om de nieuwe applicatie een passende naam te geven schrijft de IND binnen de dienst een prijsvraag uit. Uit de inzendingen komt de naam INDiGO als winnaar uit de bus. Vanaf de start is duidelijk dat het hier om een zeer ingrijpend project gaat, niet in de laatste plaats omdat alle papieren dossiers moeten worden gedigitaliseerd. De vervanging verloopt in fases. In 2009 wordt een begin gemaakt met de invoering van het digitale dossier. Het jaar daarop vindt de IND-brede uitrol van het elektronische dossier plaats. Medewerkers hebben het in deze periode druk met hun administratie. Om omissies te voorkomen moeten ze administratieve wijzigingen namelijk zowel in INDIS, INDiGO als in het schriftelijke dossier doorvoeren. Na een IND-brede uitrol van INDiGO in 2012, worden in 2013 ruim anderhalf miljoen dossiers overgezet van INDIS naar INDiGO: het sluitstuk van dit gigantische project.