Duizenden verblijfsdocumenten thuisbezorgd in coronatijd

Last update: 3 november 2020

De IND zet alles op alles om in coronatijd de dienstverlening aan klanten op peil te houden. Daarom zijn onze loketten vaker en langer open. Ook zijn sinds de zomer al 10.000 verblijfsdocumenten aangetekend bij klanten thuisbezorgd. Op deze manier zorgt de IND ervoor dat klanten in deze moeilijke tijd een geldig verblijfsdocument in handen hebben, bijvoorbeeld voor het aanvragen van een zorgverzekering. De komende tijd zetten wij deze succesvolle werkwijze met postbezorging van documenten voort.

Normaal gesproken komen klanten van de IND naar een van onze loketten in Nederland. Bijvoorbeeld voor het ophalen van een nieuw verblijfsdocument. Vanwege de veiligheid van onze klanten en loketmedewerkers heeft de IND gezocht naar praktische oplossingen om het aantal reisbewegingen in coronatijd te beperken. Het is niet altijd nodig dat klanten die eerder al zijn geïdentificeerd bij een loket nogmaals langskomen als zij hun verblijf willen verlengen. Daarom zijn met PostNL afspraken gemaakt over het aangetekend verzenden van dit type verblijfsdocumenten. Als klanten zich bij de bezorger legitimeren, kunnen zij hun nieuwe verblijfsdocument aan de deur in ontvangst nemen.

1.000 documenten per week

Dankzij postverzending zijn inmiddels al 10.000 verblijfsdocumenten bezorgd bij klanten. Uit een evaluatie blijkt dat circa 90 procent van de documenten bij de eerste poging bij de klant is afgeleverd. Bij de resterende 10 procent, die bijvoorbeeld langere tijd niet thuis was, is dit later alsnog gelukt. De komende tijd streeft de IND ernaar om wekelijks ongeveer 1.000 documenten via PostNL thuis te bezorgen. Dit levert een belangrijke bijdrage aan het beperken van het aantal klantcontacten op IND-loketten vanwege het coronavirus.

Ook Britten die na Brexit in Nederland willen blijven wonen krijgen hun verblijfsdocument thuisbezorgd, maar dan via een koerier. Hierbij gaat het om 15.000 bezorgde pasjes tot nu toe. Deze service stopt aan het einde van het jaar.

Extra inspanning

Mark Schuemie is bij de IND verantwoordelijk voor de bezorging aan huis in coronatijd. Hij is blij dat dit goed loopt: "We zijn met thuisbezorging begonnen omdat we zagen dat de gevolgen van het niet in bezit hebben van een geldig verblijfsdocument voor onze klanten onaanvaardbaar groot werden. Voor de IND betekende deze afwijking van ons gebruikelijke proces van uitreiking aan het IND-loket, meer en extra werk om ervoor te zorgen dat de juiste documenten bij de juiste klanten terecht zouden komen. Op deze manier hebben we duizenden klanten toch in het bezit kunnen stellen van hun document, dus het is de inspanning meer dan waard gebleken. We zijn dan ook enthousiast dat we deze werkwijze de komende tijd kunnen voortzetten."

Loketten coronaproof ingericht

De IND sluit aan bij de maatregelen van de regering om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Alleen klanten met een online gemaakte afspraak zijn welkom aan het loket. Als klanten naar een IND-loket komen, bijvoorbeeld voor het afnemen van biometrie, dan gebeurt dit op een veilige manier voor klant en medewerker. Zo worden biometriezuilen voor en na gebruik ontsmet. Onze loketten zijn ook verder coronaproof ingericht, met plexiglas achter de balies en vaste looproutes zodat altijd voldoende afstand kan worden gehouden.